torsdag 11 februari 2021

Bortkommet

Nytt kaos med Posten, som vanligt.

Till jobbet kom ett meddelande om att jag hade ett paket att hämta hos deras sorteringscentral i grannkommunen. Det ringdes upp och frågade varför dom inte kört ut paketet?

Efter diverse diskussioner framkom det att dom inte kunde hitta paketet och att dom rekommenderade att jag kontaktade avsändaren.

Jaha sade jag och bad om uppgifter om avsändare och spårningsnummer. Några sådana uppgifter hade dom inte heller men däremot kunde dom meddela paketets angivna mått och vikt.

Alltså med dom uppgifterna skulle jag nu själv ta reda på och kontakta avsändaren. 

Nu har jag iofs lite misstankar om vad detta gäller men inte med 100% säkerhet. Det är en hel del försändelser som kommer adresserade till mig just nu.

 

Härom veckan fick vi ett meddelande till firmans postbox om att ett paket var på väg, på avin fanns ingen annan information än ett spårningsnummer som förövrigt inte ledde någon vart. Något paket dök inte heller upp. Jag hade mina misstankar, jag hade beställt en mjukvara från Tyskland som jag redan börjat efterlysa hos avsändaren.

Efterföljande dag meddelade ett av grannföretagen att dom hittat ett öppnat paket i en snödrivan utanför företagets dörr, dom trodde någon hade kastat skräp men paketet innehöll en USB-sticka och en leverensavi. Paketet hade "levererats" av DHL, enligt etiketter på paketet. Samma spårningsnummer som på avin från Posten. 

Vikt och storlek stämmer med det paket Posten nu inte vet var det finns. Så detta är, får man misstänka, ett kaossammarbete mellan Posten och DHL.

Hoppas att gåtan är löst, annars vet jag inte vad det saknade pakett innehöll och vem som hade skickat det.

4 kommentarer:

  1. dhl economy brukar lämnas över till post mord och sedan tar allt minst 2 v extra samt att övriga överaskningar är vanligt
    väntar själv på ett express paket som kom till posten utrisken den 7:e inte mycket express där inte, det e underligt när både dhl och fedex kan leverera över halva världen på 3 dagar oftast med sina express tjänster

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har funderat kring hur DHL anlitar "frifräsare". Ibland hämtas/lämnas deras paket av omärkta skåpbilar. Inga signaturer krävs när paket lämnas eller hämtas. En gång försökte jag begära påskrift när paaket hämtades varvid personen blev rent aggressiv. Känns inte bra att lämna ut paket värda 10-tusentals kronor till person utan uniform i omärkt bil utan påskrift.

      Radera
  2. Tur att man bor där man gör, sällan någon dramatik men Kineserna har nog glömt av ett par paket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som jag tidigate skrivit, har det försvunnit två Kina-paket för mig. Inte utomlands utan i Sverige, efter att jag betalt Postens pålagor. Posten tar inget ansvar ändå utan hänvisade mig till försäljaren.

      Radera