fredag 26 februari 2021

Planare

Köpte på mig lite mera onödiga bra & ha saker från skroten denna vecka. Bl.a,. en planhyvel.

 
Inte för att jag behöver en, just nu, eller har rum för en, överhuvudtaget, utan för att jag funderat på att köpa en (för något projekt) och för att den fanns där.

Naturligtvis är den bättre begagnad och kanske aldrig blir fullt funktionsduglig. Det är lite av tjusningen.
Noterade att stickproppen var utländsk och att strömbrytaren var trasig. 
 

 
Bytte stickproppen och byggde ihop en strömställare av sedan tidgare tillvaratagna Kraus & Naimer omkopplare (från skroten). För den som inte vet så är K&N omkopplarna modulära och man kan bygga ihop sina egna lösningar. Fast är man oförsiktig så exploderar dom i en hiskeligt massa delar. Det blev jobbigt att hitta och återmontera alla fjädrar och delar. Dessutom blev det att modifiera plasten , runt om infästningen, en hel del för att den skulle passa.

Kommer det att fungera så är det inget man direkt vågar sälja vidare. Den tidigare omkopplaren var kapslad.

Monterat och klart, nästan.
 
 
Och ja, planfräsen snurrar & fräser. Men med ett hiskeligt sprakande&ljussken från kollektorn och kolen. Öppnade och noterade att kolen var rejält nötta men det är inte hela sanningen. Förmodligen är lagren helt slut.
 
Nu känns det som om kostnaden för gammalt skräp börjar överkrida nöjesfaktorn att meka med skräpet. Bara inte kollektorn eller någon rotorlindning är skadad så kanske man jag kan satsa lite utrymme och lite mera tid påskrotet...

Byter jag nu lager och kolen så skjuter ju kostnaden iväg, men vad har jag nu för val egentligen  😉

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar