onsdag 14 april 2021

Körning

Idag var dottern och jag på en övningkörning till Motala. Så länge hon provade lyckan hos förarprovningen med den teoretiska delen så passade jag på att göra ett besök, granngårds, på Motala motormuseum. Där fanns det en hel del gammla grejor att studera

 
Där hade dom något så ovanligt som en Motto Guzzi. Åtminstone påstod dom att det var det:
 
 
Att en Motto Guzzi GTV500 skulle ha haft Borranin alu-fälgar vet jag inte om det stämmer däremot tror jag den mera motorstarka Moto Guzzi GTW500 hade det. Skit samma, ointressant.


Fanns en del bilar i olika stilar och årsmodeller, från Trabant via en av Elvis' Cadillac:er till Lamborgini Countach, en jetmotordriven till Kenny Bräcks indy car-någonting. Den mest intressanta tyckte jag var denna.

Bland mopeder och rörradiosamlingar hittade jag en likadan kamera som farfar använde. Den jag senare använde för att negativen inte behövde förstoras för att göra pappersbilder.

 

 
Mellan båtmotorerna hade dom ställt ut en Vädur med en lapp att det var en icke-mekanisk vattenpump. Det håller jag inte riktigt med om. Även om den använder sig av hydraulik till stor del så anser jag nog att backventilen (och utloppsventilen) i högsta grad är mekaniskt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar