tisdag 13 april 2021

Urselt

Häromdagen hade frun, utan att jag visste om det, lämnat in sin Seiko Premier Perpetual Calendar på batteribyte.

När hon fick tillbaka klockan var inte datuminställningen gjord och gubbjäveln hos den såkallade urmakaren försökte lura i henne att den måste lämnas in och skickas till Tyskland för programmering, allt till det facila priset av 800 sek, utöver batteribytet…

Hon hade funderat på det där på vägen hem och pratade med hög röst när hon kom hem, som tur var utan att ha skickat iväg klockan.

Alltså, att dom på Stjärnurmakarana i Nacka Forum inte kan programmera klockan är ju urselt. Att påstå att klockan måste skickas till Tyskland för programmering är ju ren och skär lögn. 

Kompetensen försvinner mer och mer, som att kalla en "nyckelkopierare " för låssmed. Skomakare finns knappt längre, dom flesta verkar vara "klackbytare" på sin höjd. Så varför skulle det vara någor bätte med urmakare som tenderar bli "batteribytare". Naturligtvis finns det fortfarande riktiga yrkesmän och kvinnor men dom verkar bli svårare och svårare att hitta.

Saker skall kallas för vad dom är, inget annat. Urservice i stället för det vilsedande "S...urmakarna"

Nu gjorde jag dag, månad och årsiställningen själv, det tog ca 5min, enligt denna Manual

Allt detta resulterade även i att hon började prata om en ny klocka, även om hennes ser ut som ny. Kanske jag kan införliva den i min samling då 😊

2 kommentarer:

  1. Det var mycket bättre förr!
    Jag tycker du ska ge batteribytaren en uppsträckning.
    Det är för övrigt lika illa med bilmekaniker. Dom kopplar in datorn på bilen,och om datorn inte visar nåt fel då rycker dom på axlarna och säger att dom inget kan göra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo tack, jag har kört med motorlampan lysande i över ett års tid. Bilen har varit imne på verkstad vid 5st tillfällen på tre olika verkstäder och blivit "reparerad" för ca 20 tusen och inte hittar dom något fel på den.

      Radera