fredag 9 april 2021

Besvikelse

eller kanske mera som väntat..

Samlade ihop lite prylar ur skrotlådan, ur mitt "surplus" lager samt diverse kinaimport.
Hittad en lämplig låda och började bygga. Tog spänningsaggregatet från någona dator eller bildskärm, en spännings- /laddningsregulator. En spännings och strömdisplay, en USB laddningskrets samt några potentiometrar och banankontakter.

Tillverkade en ny frontplåt och monterade ihop.

 
Första testerna gjordes utan att ha monterat lådan (för att kunna se dioden på regulatorn). Initialt, utan belastning verkade allt OK. Justerbar spänning mellan ca 3,7 och 20V alldelest utmärk som LiPo laddare som den var tänkt till.
 
Men så fort jag anslöt belastning så sjönk max-spänningen ett par volt och den orkade bara leverera några futtiga milliamperere mot de 3A jag hade förväntat mig.


För att komma vidare bytte jag till ett aggregat/laddare som utovade 12V 5A. Några sådana strömmar verkar den inte leverera. Anslöt ett B-tema instrument och det visade ca 1,2A
 
 
Tänkte att den låga strömmen beror kanske på elektrolytens ledningsförmåga. Men inte det heller. Några timmar senare borde ledningsförmågan ha ökat betydligt (dessutom saltade jag lite för säkerhets skull)

Fortfarande samma ström. Kanske strömbegränsning / kortslutningsskydd i laddaren?

 
Kopplade in en av dom digitala displayerna för dubbelkoll att dom nu fungerar som dom ska. Den visar betydligt lägre ström. Men sådant kan kalibreras (nu litar jag inte riktigt på B-tema mätaren heller).  Får plocka fram finmätaren.


Men varför den låga strömmen i bygget då? Mätte inspänningen till regulator och den höll sig på glada 20V så varför orkar inte regulatorn leverera någåt? Det finns två teorier för närvarande:

1. Spänningsaggregatet har inbyggd strömbegränsning som aktiveras pga belastning från regulatorn
2. Jag har felkopplat potentiometern till regulatorns strömbegränsning.

Så fort jag kommer över den första besvikelsen skall jag dubbelkolla detta. Tills dess duger det iaf som spänningsförsörjning (USB QC3.0) till min LiPo laddare.
 
/Edit
 
3. Kan det vara så att USB-laddkretsen drar mycket tomgångsström, den skall ju kunna leverera 3A 

Hur som, nu är lite mer än halva offeranoden borta så snart kan jag börja med nästa steg. Kannske även det misslyckas. En pessimist kan bara bli positivt överraskad...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar