söndag 18 juli 2021

Fastbränd

Igår kväll tyckte jag mig ha tid för renovering av gjutjärnspannorna (från förra inlägget). Tänkte att som
referens skall jag titta på snackpåsar på youtube. Sammanfattningsvis nämdes "elbow grease" och dom handskrubbade sina pannor med allehanda borstar varefter dom bakades i ugn.

Det lät väldigt tråkigt så jag spännde fast panna i utomhusskruvstycket och hämtade en vinkelslip med roterande stålborste. 

Började med den jag kallade för "NoName" i förra inlägget och till liten munterhet dök det upp ett NO under allt det fastbrända. Undrar vad det kan vara för tillverkare?


Rätt rent blev det, utan något handgnussande.

 
Sen blev det citronsyrabad för att ta bort den rost stålborsten inte bet på. Här en panna i badet och en i vänteläge. Liten rostfri stålborse nyttjades för att massera rosten emellanåt.

Efter citronsyran neutralisering meddelst bikarbonat. ÖB har alla nödvändiga kemikalier.

Sen, lagom till att jag tände grillen, började det skymma på.

Nedan pannorna i olika stadier. Den ena på torkning efter handdisk med diskmedel och den andra har fått första varvet olja.

 
Gasolgrillen låg på ca 250-300°C. Som test gjorde jag den vänstra med rapsolja och den högra med frityrolja. I tidigare nämnda videor omtalades flera olika oljor av typer jag inte hört talas om.

 
Den vänstra verkar ha fått en fläck med tjockare lager av olja. Även om inoljning/bränning upprepades ca 5-6ggr kanske det skulle kunna upprepas ännu flera ggr för ett tjockare lager. Dock inte så tjockt jag gjorde på Muurikkapannan för ett antal år sedan, det är en annan historia.

/Edit
Efter lite efterforskning så står det inte NO utan NQ på pannan, som i sin tur står för Näfveqvarn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar