onsdag 14 juli 2021

Gjutjärn

Idag fyndade jag två stycken små (diam 22cm) gjutjärnspannor på skroten. Tänka sig, igår satt jag och funderade på stekpanna(-or) att ha på grillen och idag fanns dom där. Renoveringobjekt, men ändå.

En kockums No2 och en NoName med väldigt anfrätt botten.

Ingen av dem var ju 100% rak i bottnen heller men det spelar ingen roll på grillgallret. 
Insidorna var inte heller så bra, men ingen katastrof. Renovering följer.

 
Hittade även en panna jag inte vet vad den är till för. Upplys mig gärna.
Såg inte ut att vara något jag behövde. Men för en samlare kanske det just är den som saknas ;)


Skulle ha läst vad som står på handtaget, kunde ha gett en ledtråd.
(på undersidan står det ju i alla fall Made in Sweden...)

Synns inte så bra på bilden men ovansidan är konvex. 
Något att smälta (fett/ister) på? 
Eftersom det finns uppsamlingsränna och pip för att hälla med.
 

/Edit 2023-12-01
Ångrar att jag inte köpte grillpannan. Om inte för annat så för relativt sällsynt prydnadsföremål.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar