lördag 18 december 2021

Hoppjerka

Började med intentionen att renovera några Makita 18V batterier jag räddat från återvinningen


Ett av dem var det inget fel på. De andra hade fel på en eller flera cellpar så jag började mäta upp de celler jag återvunnit och laddat upp för att se vilka som går att använda. Vilket ledde in på sidospår.

 

I samma veva kom jag på att jag ännu inte underhållsladdat MC-batterierna. Mindes den underhållsladdare jag började bygga förra året och började leta. Naturligtvis hittade jag inte det bygget men väl en byggsats jag köpte när grabben var liten, eftersom jag hade sådana i hans ålder.

Undrar ifall det finns någon lika gammal som jag som kommer ihåg dylika?

När jag letade på hobbyaffärer var det ingen som riktigt förstod vad jag menade innan jag hittade en säljare som var bra mycket äldre än mig. Han sken upp och trodde nog att han sett några längst ner i källaren.

Nå, samtidigt med MC-batteriernas laddning kom jag på att jag räddat en riktigt bilbatteriladdare från skroten. Inget modernt digitalt junk som inte klarar av urladdade batterier utan en riktig som förmodligen även skulle duga som pinnsvets ;)

Den var t.o.m. gratis och fungerade utan service...? Tyvärr fick jag inte med någon manual så jag fattar inte vad symbolerna på brytaren längst till vänster betyder. Det övre läget verkar inte ha någon funktion. I undre läget, där det ser ut som om gubben suger på avgasröret så laddar det med en massa ampere.

Naturligtvis halkade jag in på att tillverka "ljus" till en ljuskrona jag hade med mig från skroten för några månader sedan.

Blir lite liknande det jag gjorde förra gången men denna gång använder jag skruvsockeln från trasiga glödlampor.

Avslutningsvis påbörjade jag ett litet projekt jag funderat på en tid. Limmande en magnet, från en skrotad hårddisk, på en datorfläkt.

 
Ifall någon skulle kunna gissa vad detta skall bli så har den personen sett liknande lösning eller härlett behovet från tidigare projekt jag påbörjat..

2 kommentarer:

  1. som vanligt imponerad av vad du hittar och håller på med, tror symbolerna på laddaren troligen betyder starthjälp och batteriladdning då gubben troligen står med startveven framför bilen*S*
    fast nu der jag framemot fortsättningen med med magneten på fläkten??? har en gissning men spar den tills vidare

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr ligger jag nog mest i soffan och tittar på youtube på andra som jobbar.
      Får nog kolla upp den vänstra brytaren på laddaren. Det övre läget borde i såfall betyda batteriladdning men där är der sämre med output.

      Radera