onsdag 22 december 2021

Strötid

Tog en 2h "power nap" i soffan efter jobbet och vaknade staxt innan 21.00. Gick ut med hunden en halvtimme. Efter det lyckades jag släpa ut mig till boden och avverkade ett par timmar.

Plockade fram lite blandade komponenter för att göra en spänningsdelare för att styra fläkten.

Orkade inte räkna på komponentvärden utan provade mig fram. Här nedan tredje varianten som gav bäst reglerbarhet men även, av någon anledning, mest värmeutveckling i transistorn.


Räknar med att ifall jag skruvar transistorn i chassiet och har en stor fläkt som vispar runt så skall den klara sig. Ifall inte, då gör jag en bättre spänningsregulator.

Lyckades även montera potentiometern och en strömbrytare i lådan innan det blev dags att återvända till soffan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar