torsdag 30 december 2021

Avrostat

Fortsätter att slösa tid på ovesäntligheter.

Häromdan gick jag på loppis och handlade mera onödigheter. Rent sjukligt, det inser jag. Missbruk, men det kunde ju varit värre.

7mm Gedore hylsa på träskaft och liten rostig vinkel för 8+5kr


Ett par rejäla hammaskaft i trä som ökat i värde från 19 till 25kr !

Avrostade vinkeln i Hessa och tittade närmare. 


Tum på ena sidan och Meter (!?) på andra sidan. Märkt: 
Made in Sweden
Eminent verktyg
Torshälla NEAR Eskilstuna

Svengelska! Undra ifall någon engelskspråking lyser upp av de geografiska upplysningen.

Kunde inte motstå att börja fila på ett yxhuvud jag räddade på återvinningen. 
Ruttet halvt yxsskaft och misshandlat rostigt yxhuvud som avrostades på samma sätt som vinkeln.

Märkt: HB, Made in Sweden 1,0 sam 1 1½ (eller 1 ¼). Hults Bruk är väl inte så upphetsande men ändå inte illa. Eggen är ju härdad...

Att fila för hand har ju sin tjusning, ifall man ha adekvata verktyg. Så var köper man då bra fil/filor/filar (ellet vad det heter). Den enda bra fil jag har är en Wilkinson jag köpte i forntiden. Resten jag har är bara skit

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar