måndag 28 augusti 2023

Focus

Efter helgen marknadsbesök i Eskilstuna skiftade jag helt plötsligt focus till annat projekt.

Det hände sig så att jag hittade en ersättare till grabbens italienska "förstärkare".

Denna ersatte 

denna

Den senare skall väl inte ens kallas förstärkare, kanske man kunde kalla den det på 70-talet.

Nå en sak leder till en annan och jag återupplivade rörförstärkarprojektet. En uppgradering av ett hemmabygge jag fick från ett dödsbo. Dvs förstärkaren fungerade, med begränsningar. Jag skulle "bara" byta låda och komplettera med VU-visarinstrument... och kanske lite till.

Men så tog det stopp tills idag.

Men så har jag ju glömt hur saker o ting satt ihop, och någon ritning finns ju inte. Men jag tror att jag listat ut hur inkommande skall kopplas ihop med potentiometrarna. Spänningsaggregatet borde kunna listas ut.

Men så upptäckte jag att byggaren av slutsteget inte haft tillräckligt många elektrolytkondensatorer av samma fabrikat, och samma komponentvärden, så nu står petimätern bakom hörnet och lurar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar