lördag 14 oktober 2023

Batteritänk

I husbilen har vi en 18V Makita batteridriven dammsugare som efter initialt motstånd, av hon som nyttjar den, nu lovprisas.

Nu har jag tänkt vidareutveckla detta genom att införskaffa en lite 18V Makita grensåg eller motorsåg för lokal anskaffning av brasved. Men för det behöver man tänka sig för hur man skall/kan ladda batterier.

Senast senaste besöket på återvinningen fixade lite utgångsmaterial. Jag brukar alltså återvinna, "byta till mig", grejor jag tycker jag behöver. Nu fick jag med mig 3st trasiga Makita batterier och en PA11 gasolflaska.

 

/Edit
Made in China, resp. 2st Japan. Skiljer lite mellan BMS-korten. Japan batterierna hade dåliga celler, vilket haverart BMS-korten medan China verkar ha OK celler med dåligt BMS. Nya BMS-kort beställda. Se nedan.
Edit/

Beroende på ifall det bara är battericellerna som skall bytas (och säkringen repareras) eller även batteriskyddskorten som skall bytas så kommer dom att konverteras så att dom kan laddas från bilden 12V. Ja, jag vet att Makita har en batteriladdare som kan drivas på 12V (DC18SE) men ifall det inte behövs så behövs det inte.

 
Med den dylik konfiguration borde man kunna ladda batteriet med lämplig spänningsadapter via 5,2mm jacket eller så har jag batterikontakter från skrotade maskiner, jag kan använda i stället, kanske.

Kan bli riktigt bra det med en matande boost konverter från 12V => ca 20VDC som laddare

/Edit 20023-10-16
Var inne hos lokala Makita reparatören och tiggde till en batterikontakt samt hittade en likadan i skrotlådan.


Nu skall det bara printas lämplig hållare bara dom får ordning på Thingiverse's hemsida
Åtminståne fungerade den inte i helgen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar