fredag 15 maj 2020

Stärkt

Fick för mig att bygga om rörförstärkaren jag har i verkstaden. Nedan kraftigt "reducerad" utan rör.


I första skedet, för ett år sedan när jag rev den, så glömde jag i fyllan och villan att dokumentera hur det var kopplat. Detta resulterade i en ickefunktion, men efter lite funderingar så fortsatte jag med ombyggnaden.

När jag väl dokumenterat spänningsförsörjningen hittade jag problemet, det saknades 275V matning.


Efter det är det nu dags att ta itu med de dåliga potentiometrarna. Det blir den hel del lödande. Även om bygget, enligt mig, är väldigt "rent" så blir det en del jobb att löda loss och reparera/byta dubbelpotentiometrarna.


Potentiometrarna var skadade i den interna plasten.


Dvs ändlägesfunktionen primärt. Efter att jag öppnat två av tre dubbelpot:ar och skakat ur trasig plast så mätte jag upp dem. Det var endast en av fyra som visade det värde som dom skulle ha, 0,47Mohm. Högsta värdet var 0,64Mohm vilket är långt ifrån rätt. Nu skiter jag i det och kör. Lägger beställning på nya pot:ar hos tomten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar