onsdag 20 maj 2020

Utrymme

Har nu tre olika rörbaserade elektronikprojekt pågående parallellt. Hoppar mellan dem alt eftersom komponenter dyker upp i brevlådan.

Häromdagen åkte jag till Elfa och köpte bl.a. kondensatorer till projektorförstärkaren.

 
Ersatte 2 av 3 delar av den stora läckande kondingen (3 i en) med tre mindre. Bytte även strömbrytaren till en tvåpolig. Det blev utrymme ledigt så nu ryms en indikeringslampa också.


Ja Elfa ja. Där sitter säljarna vid en L-formig disk, ca 2+3st arbetsplatser, minst. Man har nu placerat ut bord framför disken, med texten håll avstånd 2m, för att öka avståndet till kunderna och be kunderna att inte stå för nära varandra. 

Tyvärr satt det två dårarna till försäljare längst inne på varsin sida om hörnet. När jag stod inne i hörnet och pratade med en stöddig försäljare (mer om det) så sträcker sig en jävel sig upp längs min högra sida för att visa något på sin telefon till den andra försäljaren samtidigt som en annan jävel tänger sig på från vänster sida för att fråga något av "min" försäljare.

HÅLL FÖR HELVETE AVSTÅND! Var min omedelbara verbala reaktion.

Åter till försäljaren. Vad jag än frågade om så var reaktionen -"vad är det för artikelnummer, annars kommer vi ingen vart", dryg skit.

Sen skulle jag ha en 16uF kondensator, där hade han bar 15uF. Detta tyckte jag att var helt ok. Men när jag frågade efter en 8uF så hade han bara 3,3uF eller 15uF. Då sade jag att då tar jag två stycken 15uF och seriekopplar så blir det  en 7,5uF.

Vad säger då den stöddige? -"Man kan bara öka kapacitansen genom att seriekoppla men vid parallellkoppling blir det samma kapacitans". Sen kontrollerar han det med den andra försäljaren -"ja det stämmer".

Då blev jag ännu mera uppretad och sa -"Då har dom lurat mig i skolan och i alla elektronikböcker jag läst. Ro nu hit med 3st 15uF och så går du och läser på". Vad har hänt kompetensen och servicen på Elfa. Dyrt är det också. Snart får dom slå ingen för alla kommer att handla på nätet ifall de fortsätter på den linjen.
 
/EDIT
Vad var det jag sade. Nu finns inte den butiken längre, sedan något år ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar