onsdag 23 mars 2022

Korkat


Hittade delar av ett fiskespöprojekt som hamnat i "vänteläge", minst sagt. Uppstarten var för sådär 20 år sedan när första komponenten inhandlades, en Abu Black Max 2-delad spöklinga. Det projektet somnade in pga att jag straxt efter köpte en byggsats vid en konkursutförsäljning. När det projektet var klart hade intresset för att bygga ett spö till svalnat. Och fiskespön har jag redan så det räcker och blir över.

I vintras försökte jag göra ett ryck, vilket endast resulterade i ett minimalt framsteg, se nedan.

Åtminstone tidigare var det brist på kork(handtag) men eftersom det finns sådana som kan tillhandahålla, i detta fall, "biprodukter" så tänkte jag testa göra själv.
Att tillverka av björknäver vore ju finare men mycket mera arbetsdrygt.

Nu tänkte jag bygga ett flugspö av delarna . Det är en tvådelad klinga på totalt 9' (2800mm). Man envisas att ange spölängder i fot, åtminstone flugspön. Tyvärr vet jag inte klingans egenskaper, dvs vad kommer jag behöva för linvikt mm. men det går ju att efterforska på interwebben. T.ex. börja på https://www.youtube.com/watch?v=EWfVz_3hscA och http://www.sameo.se/ccs.php

För val av storlekar på spöringar och placering kanske jag utgår från pappret jag fick med vid köpet av Redingtonbyggsatsen. Eller så blir det mera efterforskning och test.

 
Fortsättning följer, hoppeligen 

Edit
Efter lite sökningar hittade jag ett ställe att köpa spöringar mm. www.hilevel.se i Bromma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar