onsdag 30 mars 2022

Batteribytt

Rotade runt i min lilla verkstad och hittade den gamla B&D borrmaskinen jag plockat med mig från återvinningen. En 12V maskin med Ni-MH batterier som nu var närapå urladdad. Jag har iofs en ställbar Ni-MH laddare jag använt på den, skrev om det här, men nu ville jag förbättra den.


 
Numera utan Ni-MH batterier
 
Tänkte att jag kollar väl hur många Li-Ion celler som får plats i batterihöljet. Li-Ion batterier har jag räddat massvis från återvinningen. Valde ut några med ungefär liknande kapacitet (påskrivet de mA min laddare rapporterat ut vi test).
 
Har celler med mycket mera "kräm" men dessa fick duga 2500mA är hur som helt bättre än tidigare 1500mA Ni-MH cellerna.
 
BMS-kort för olika spänningar hade jag redan i olika varianter.

 
Ovan 6st celler får plats och då passar det att konfigurera som 3S2P, alltså blir 3 i serie och 2 parallella
BMS-kortet klarar 100A så det är kraftigt överdimensionerat för den här applikationen.
 
 
Limmade ihop en lämplig konfiguration med smältlim och lödde ihop cellerna med mässingsremsor. Alla förståsigpåare på internet menar att man inte skall löda/värma cellerna men det skiter jag i.

 
Monterade BMS kortet ovanpå och anslöt alla eltrådar.
 

Monterade ihop skalet och resultatet = batteripack till batteriborrmaskin...

Fördelen med maskinen jag började från är att den har anslutning för laddare färdigt inbyggd i handtaget.


Jag gillar projekt som kan göras klart på en kväll. Sådana blir inte liggande halvfärdiga i evinnerliga tider.

2 kommentarer:

  1. Tack för de värmande orden. Men riktigt så märkvärdigt var det ju inte.

    SvaraRadera