söndag 27 mars 2022

Räddad

I fredags hade grabben försovit sig och jag tog glatt på mig att åka in till skolan med han, med "baktanken" att åka via skroten och snoka och samtidigt sälja ett bilbatteri...

Räddade en vinkelslip, här fixad och klar för produktion. 

Dvs. det enda intressanta jag hittade var en Black & Decker vinkelslip som hade muttern kvar, något jag behöver till tidigare tillvaratagna vinkelslipar. Muttern kunde jag få men eftersom muttern satt bergfast och axellåsningen inte fungerade så fick jag hela vinkelslipen.

Gissade att den felande axellåsningen var orsaken till att den var skrotad

Tyvärr hade dom klippt kabeln och detta var en finare sort med gjutet (löstagbart) kontaktdon i maskinänden så det blev att vara lite kreativ eftersom stumpen var väldigt kort.


När det var fixat öppnades vinkelväxel som var helt vaselinfri. Måste ha gått varmt detta.


Lossade låsstiftet och det såg rätt slitet ut.

Slipade ner stiftet ett par millimeter med hjälp av min lilla bänkslip. (Ett tidigare räddat objekt. Havererad borrslip).

Nu fungerar det som det ska. Får bara hålla ögon öppna efter ett "nytt" sladdställ. Och muttrar till de andra vinkelsliparna...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar