fredag 3 februari 2023

Ofullbordat

Letade vridkondensator till tilltänkt radiobygge. Hittade ofullbordade projekt från ungdomen. trodde jag visste vad det var och letade på webben. Mycket riktigt, ett FM-sändarprojekt, Josty Electronic HF65.

Borde väl färdigställa och testa? "Radio grogg - nattens o fyllans musik" eller någon bättre slogan.
Redan på nätet varnas för att sändaren frekvensspridning är "bred", så den stör förmodligen...

Hittade tre olika byggbeskrivningar på nätet. Dansk, Norsk och Holländsk. Man har varierat lite på beskrivningarna samt på elektrolytkondersatorernas och transistorernas specifikationer. Den danska specifikationen lovar mest, upp till 1W uteffekt vid 45V matningsspänning. Längre ner i texten pratas om en toppeffekt på 5W men misstänker att transistor T1 på 0,8W brunnit långt innan dess så även komponenterna runt den.

Noterade att den föreskrivna transistorn T2, BD170/172, hade jag redan ersatt med en mera fördelaktig BC547. De två föreskrivna elektrolyterna hade jag ersatt med tantaler (komponentvärdet 4.7uF lika som i den danska byggbeskrivningen men spänning 25V som i den norska).

 

 
Det andra projektet jag hittade är mera intressant men till det har jag inte hittat något kretsschema. Vad det skulle bli är lite osäkert men definitivt något FM, antingen ett slutsteg eller sändare.

Letar jag vidare på sidor som den här eller den här så lär jag väl hitta ett passande kretsschema till det projektet, så småningom.

/EDIT 2023-02-09
Har letat mer information om det "nedersta" ofullständiga bygget. Får nog leta på annat håll, någon sändare verkar det inte vara. Kanske en antennförstärkare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar