lördag 25 februari 2023

Snurrad

Fortsatte med antennen idag. Högimpedansspolen skulle tillverkas.

Allt gick bra tills jag mätte resultatet. Skulle kanske mätt innan jag klippte tråden. Nu skiljer resultatet 9% från de angivna 35uH impedansen i byggbeskrivningen.

Hade det varit bättre att inte haft något mätinstrument utan litat på byggbeskrivningen?

/EDIT 2023-03-23 Funderade lite på detta, kan mätresultatet påverkats mycket av mätfrekvensen 200kHz i förhållande till spolens arbetsområde som ligger mellan 7-14MHz ?  EDIT/

Hoppas det går att kompensera någorlunda med längden på antennen för jag fortsatte med bygget.

 
Sitter nu o fnular med min TYT UVF9D, kinarado, den jag köpte för några år sedan. Förmodligen är den "helt laglig" så länge jag inte trycker å Sänd-knappen och börjar prata lika mycket skit som andra gör på dom frekvenserna på lö-kvällar 😁
 
Lyssnar mest på FM radio och de enstaka meddelanden från bärgare och larmfirmor jag lyckas höra med den lilla antennen som följde med. Byggde en bättre GP antenn men har inte monterat den på hustaket, ännu... 

Kanske skulle köpa en billig Bingfu antenn från Amazon och en adapter. Kunde även använda den till mitt RaspberryPi SDR-projekt. Såg att någon tyckte den antennen var bra för SDR. Just nu kör jag SDR:en på den lilla antenn som följde med DVB-T USB-modulen. Men för det behöver jag en BNC till MCX adapter eller kabel så kanske jag skulle köpa en bättre eller annan SDR modul?

Den provisoriska programmeringskabeln jag byggde till TYT:en är sedan länge försvunnen så jag köpte en på tradera men det var då ett bakslag. Antingen är den trasig eller så saknar jag drivrutiner till USB-porten på datorn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar