måndag 16 mars 2020

Resumé

kan tänkas att bloggens namn byter till Don Quijote...

EDIT/ Uppdaterat 2020-03-17 med svar från Telia Öppen Fiber, längst ner /EDIT

Idag pratade jag med Telia Öppen Fiber om fuskinstallationen. Där hänvisade dom till kommunen, suck. Jag stod på mig tills jag fick en mailadress.

Författade en resumé enligt följande:


2015-05-15
Installation av ”fiber”, hängkabel från stolpe på andra sidan vägen.
Stamnätet inte klart. Ingen uppkoppling. Däremot fakturor från Viasat…

2015-07-14
Fibernätet klart och inkopplat. Två månader efter utsatt datum

2017-02-08
Fibern kopplas ur och i och med att stolpar på gatan tas bort.
Nu är fibern stipad längs ett gallerstaket, hänger i träd, ligger över takåsen på gäststugan fram till taknock på bostadshuset

2017-02-10
Ingen internet uppkoppling. Ringde tjänsteleverantörens support, ingen åtgärd.

2017-02-13
Ringde tjänsteleverantörens support, ingen åtgärd. Kundundersökning dagen efter.

2017-02-15
Ringde tjänsteleverantörens support, ingen åtgärd.

2017-02-16
Ringde arbetsledare på Birka Markbyggnad, kommunens underentreprenör

2017-02-20
Ringde:
- Birka Markbyggnad
- Telia, som hänvisade till Viasat
- Skanova, som hänvisade till Viasat
- Eltel Networks, som hänvisade till Viasat

Birka Markbyggnad hade kontaktat Skanova så det åtgärdades på en gång
(skickade säkert ut ElTel att rätta till sina fel).

2018-02-23
Ingen internetuppkoppling. (såg en skåpbil från ElTel under lunchen…)
Ringde Viasat support. Ett 20-tal grannar utan uppkoppling

2019-01-25
Bytte tjänsteleverantör till ComHem

2019-07-04
Eltel Networks skall permanenta installationen.

När dom var ”klara” hängde gamla installationen kvar över gästhuset till taknocken och klammrat nedför fasaden. Jag bad dem ta bort den gamla installationen men det vägrade dom blankt. "det fick jag göra själv"

Installationen inomhus ger jag inte många plus åt heller.
Utomhus hörde jag att installatörerna suckade om att avlämningspunkten, vid en annan fastighet, var placerad mellan vattenburn och avloppsbrunn och dom hade varit tvungna att gräva ner en halvmeter.

Tänkte inte desto mera på det utan pekade var jag hade avslutat det gröna markröret med ett par meter extra. Varefter jag åkte till jobbet.
När jag kom hem upptäckte jag att dom fuskat och dragit fibern i fel rör över till andra sidan gatan.

Där har dom anslutit till och dragit fibern i ett gammalt svart plaströr (vattenledningsrör) under gatan fram till det gröna röret.
Kopplingen är amatörmässigt utförd och ligger forfarande i dager varför det synns hur dåligt det är gjort.
Varken dera av rören svarta eller gröna är så vitt jag vet UV-beständiga heller.

Jag hade Vattenfall på besök som nu skall permaneta sin installation och dom dömde ut fiberinstallationen i marken fullständigt.
Eftersom jag fotade när rören i gatan grävdes ner så ser man tydligt hur det nu är gjort och hur det skulle ha gjorts

2020-03-05
Har felanmält detta till ComHem som vill att jag skall ”felsöka” hur det nu ska gå till.
Har felanmält detta till Skanova, som i ett första skede tycket att ifall dom har gjort fel så skall dom natuligtvis åtgärda.

I senare skede har jag mail där dom inte anser sig ha något med detta att göra utan hänvisar till Telia Öppen Fiber
Nu hoppas jag verkligen att ni tar tag i detta och ser till att det blir installerat på rätt sätt.
Eftersom det verkar vara ElTel som gjort fel så tycker jag att Ni kan trycka på där och inte överlåta det åt mig.

Emotser respons och snabb åtgärd. Finns det frågor kan ni ringa mig.

2020-03-17
Svar från Telia  Öppen Fiber

"I detta fall då det efter att du bytte till Comhem inte längre är vårat nät är det inte till oss du ska vända dig till gällande detta ärende. Anledningen till att adressen inte längre är kopplat till Telia Öppen Fibers nät är för att du bytte till Comhem som ej är en av de tjäsnteleverantörer i som vi erbjuder i vårat nät."

4 kommentarer:

  1. får ju berömma ditt tålamod här. själv hadde jag antagligen fått krupp och suttit inne för dråp eller så med den följetongen utan att det fungerar

    SvaraRadera
  2. Det är skrämmande hur dom uppför sig. Trodde liknande endast existerade i TVs fuskbyggarna. Undrar hur många andra kunder som dras med liknande bekymmer?

    SvaraRadera
  3. Där ser man, enligt svaret från Telia.
    Dumma mig, då får jag börja om med ComHem's kundsupport igen. Kanske ARN kan hjlpa mig?

    SvaraRadera
  4. känns väl som att baseboll trä och hembesök e vad som behövs snart

    SvaraRadera