torsdag 5 mars 2020

Kabeltattare

Undrar hur mycket utbildning det krävs för att dra fiber? Treårigt yrkesinriktat gymnasium eller plockar dom in kreti och pleti rakt från gatan?

Nu fick tag en ny handlägggare, en Nätanalytiker, på  Telia Sverige AB. Dom beklagar min dåliga uppkoppling och hänvisar till min leverantör ComHem, som dom gjorde förra gången (då till Viasat), innan jag den gången förklarade att det är Telia jag köpt fibern/installationen av och det är deras underentreprenör som utfört arbetet.

Förra handläggaren medgav då att installationen låg på deras bord, sen hände inte mycket.

Den här gången gjorde jag nu en mera grafisk framställning av fusket och slängde ur mig ARN i förbifarten. Få se vad som nu händer.

Behöver det förtydligas närmare måntro.?

Dom har helt enkelt dragit fibern i fel rör i gatan och sedan fuskat sig fram.

Tur att jag fotograferade rördragningarna i gatan. Det är nämligen så, enligt tekniker på Vattenfall, att kommunen dragit om installationerna i egen regi och att det inte finns några ritningar alls. Åtminstone inte hos Vattenfall. Ska jag nu behöva åka upp till kommunkontoret och begära att få rota fram ritningar själv, ifall det nu överhuvudtaget är dokumenterat?

Det märkliga är när jag hade min dust om placeringen av kabelskåpet så hänvisade entreprenörens projektledare till kabedimensionering av Vattenfall?! Då borde det ju finnas ritningar hos Vattenfall? Eller?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar