söndag 30 november 2014

Flytt

Idag var det dags att flytta in i nya kontorsrummet. I samband med utsortering av obehövliga prylar, papper och privata grejor hittade jag denna oanvända t-skjorta. 

Den har definitivt legat länge för jag har tyvärr vuxit ur den.


lördag 29 november 2014

Nu igen

Besökte marknaden i Västerås idag. Största utbytet på den markaden var att träffa The Grandells.

Själva marknade var lika illa som året innan. Övervägande bord med prydligt uppradade, putsade, dyra och mestadels ointressanta prylar.

För att inte komma tomhänt därifrån så investerade jag i ytterligare en fotogenlampa. Även om jag redan innan hade bestämt mig att inte köpa fler.

söndag 23 november 2014

Kratta

Jag har krattat löv i ett par dagar så att krattskaftet nu ser ut som en pilbåge.


Dessutom mekar jag som en kratta också. 

Efter att mörkret föll började jag demontera spindeln på min svarv för att byta bakväxel och lager. Borde ha börjat med att svarva ett pressverktyg för att pressa i och ur lagerringen till rullagret... detta kan nu att bli en riktig utmaning.

Skulle ha städat svarven lite bättre oxå, ser jag på bilden.


Draghammare av gängstång och svarvämne. Centrerat i spindeln med en hylsa i vardera änden. Mothåll av en gamma skärbräda. Naturligtvis kunde man ha använt gängstången för att pressa/dra ut spindeln, ifall man hade varit lite försiktig.

torsdag 20 november 2014

Sanslöst

Efter att frun igår blivit stoppad av polisen för framförande av bil med körförbud så blev det akut att fixa de blinda baklysena inför besiktning. (tänk att polisen är så datoriserad att deras bil skannar av registerskyltarna på alla mötande fordon och larmar för så små fel som körförbud...)

Dimljus och bakljus ordnade sig när jag skarvade en av 7 skadade kablar (av totalt 17) som gick till bakluckan. Backningsljuset vägrar dock fortfarande att fungera, vilket även indikeras med ett irriterande, ljudligt, "Plong!" nu som då och med varningssymbol på instrumentbrädan.



Tänkte att det är väl någon säkring som gått och tog fram "säkringsmanualen". Den manualen är till största delen helt obegriplig. Hittar inte något som jag tycker kan härledas till backningslyset. Klartextbeskrivning finns inte.


Trodde jag skulle kunna googla svaret på interwebben, men pyttsan. Det finns många som frågat  samma sak men jag hittar ingen som kunnat svara. De svar som ges är att det är trasiga lampor, ärgad lampsockel, fel på kabelstammen eller fel på backljuskontakten vid växellådan. Jag tror fortfarande att det är en bränd säkring. Ett fel som uppstått i samband med skadan på kabelstammen. Kollegan har exakt samma fel på sin BMW. Passade även på att fråga på märkesverkstad idag i samband med service. Inte visste dom heller!?

För övrigt så måste polisen testat sin utrustning i hela storstockholm igår för även en kollega blev stoppad. Även han med körförbud...

fredag 14 november 2014

20år

Fyller i år den affärsidé som beräknades hålla 5år. 
Men med kompetenta kompanjoner går det som tåget.

Idag champpis i tornsviten på Strand Hotel.
Imorgon undercentral i källare i förorten.


onsdag 12 november 2014

Dags

Så var det då dags, i skrivade stund är det inte långt kvar till separation.


Dvs det närmar sig kulmen på en nära på tio år lång resa i rymden.
Om ca en halvtimme separerar landaren Philae från kometjägaren/rymdsonden Rosetta för att försöka landa på kometen 67P/Churyumov-Gerasimenko.

Live från ESA

EDIT. Och det gick ju bra.

lördag 8 november 2014

Batterier

Gjorde en snabbvisit i mitt lilla utrymme i lördags för att fixa lite med batterier.


Det 9,5 år gamla bilbatteriet upplevs inte riktigt så fräscht som jag först hoppades men å andra sidan är "upplevd batteristatus" lika exakt vetenskap som att uppskatta hastigheten på en bil som kör förbi. 

Efter ett dygn med en gammaldags batteriladdare* och fyra dygn med min Optimate laddare sjönk polspänningen snabbt från 13,6 V till 13,1, när jag kopplade ur laddaren, vilket jag tyckte vara lite lågt men det kanske det inte är. På södag kväll var spänningen nere i 12,6 V. Alltså 2,1 V per cell vilket skulle indikera fulladdat för ett gammaldags batteri men kanske inte för ett SLI. Beror helt och hållet på vilken teknik som används i batteriet. Jag ska övervaka nivån ett par dagar ännu. Sedan köra en vecka med desulfatorn så får vi se hur batteriet reagerar.

* Gammaldags batteriladdare är inte optimalt på SLA/SLI battrier eftersom det är risk att de kokar ur vatten ur batteriet pga för högspänning/ström

Efter det kopplade jag den modifierade UPS:en till ett par batterier så nu har jag 230V att tillgå med ca 950W (1400VA) under hyfsat så lång tid, vid nätfel. Skall provköra så jag får en uppfattning om tiden men hoppas på en timme på full belastning. (den beräknade tiden kunde man ha fått ut direkt ur enheten bara jag hade kopplat upp datakommunikation mot UPS:en)



Fixade även underhållsladdning till de batterier som skall till sommarstugan. Tungan rätt i mun så man inte kortsluter i misstag, för det vill man inte vara med om. 


Tror jag skall ta och säkra upp med ene eller ett par tre säkringar från hovleverantörern








Krämarnas marknad

eller Halloween som det också kallas.

Hursomhelst så var det en sådan fest igår. Hickade till när jag mötte frun i trappan, när jag kom hem, men fann mig snabbt och berömde henne för att hon var ovanligt vackert sminkad. Vet inte ifall det var rätt strategi men att säga att hon var ovanligt ful kändes som om det kunde ha skapat oro i boet.


fredag 7 november 2014

Teknik

Månne detta kan vara en vinnande teknik?
Kanske passar bättre på långa banor utan allt för mycket inbromsningar.


Medlem

Vet inte i vilket skede och varför jag blev registrerad medlem men en titt på det gulnade kortets baksida säger "Kortet giltigt t.o.m. 951231", så nu är jag fri från det oket.


onsdag 5 november 2014

Slutledning

Hajade till lite när jag såg denna skylt bland baseball bilderna på lokala sports baren.


Tog en stund innan jag drog slutledningen att detta nog är en ordvits som kan relateras till handkranad/-pumpad öl och egentligen hör hemma bakom bardisken.

lördag 1 november 2014

Jusst så

Trodde det var en enstaka fadäs vid förra batteritorsken, häromdagen. Men när frugan dammsög bilen igår var det dags igen. Blev lite problematiskt med bara en bil, i morse, när dottern skulle skjutsas till aktivitet samtidigt som jag och sonen skulle åka till Eldarnas hemmabana för att titta vad Greg Hancock sålde för begagnat speedwayskrot.

Eftersom batteriet har 9år på nacken tänkte jag att det väl var dags att byta hur som helst. Införskaffade artikel nummer 80-2742 från "hovleverantören". Enligt databladet har det nya batteriet bättre kallstartsegenskaper jämfört med orginalbatteriet. Köldstartström EN [A] 680 vs 570.

Mest komplicerade batterianslutningen jag sett. Krävde en koll på YouTube innan jag fattade hur plus-polen skulle lossas. Inte ens efter det var det lätt.


När batteriet var bytt konstaterade jag: Jusst så - kupebelysningen var på. Nå nu är batteriet bytt iaf. Får väl använda det gamla batteriet till något experiment (kanske konvertera till alkaliskt batteri)

Pensionsnedräknaren