Eller på enkel svenska för invandrare, underkänd.
Besiktigade bilen idag med underkänt resultat. Hade glömt att ta med låsnyckeln till den demonterbara dragkroken... vet jag inte ens var den finns så det blir att beställa ny.
Eller på enkel svenska för invandrare, underkänd.
Besiktigade bilen idag med underkänt resultat. Hade glömt att ta med låsnyckeln till den demonterbara dragkroken... vet jag inte ens var den finns så det blir att beställa ny.
Inför besikning av frugans MC hade jag bestämt att det först skulle bytas gaffeloja.
Under lördagskvällen engagerades en yngre mekaniker och demontering påbörjades medans arbetsledaren satt och tittade på med en öl i handen.
Men så i halvtid fick den yngre mekanikern för sig att i stället åka en sväng med moppen.
Den äldre mekanikern / arbetsledaren tog då på sig att tömma ur gammal olja och fylla på ny. Inte så precist som manualens 382ml utan lite mera på en höft.
På måndagen (regn) beställdes besiktningstid till tisdagen. Innan färd till besiktning efterdrog den äldre, i smyg, de bultar den yngre jobbat med. Allt var ok men nu verifierat ok.
Tyvärr efterdrog han inte de toppmuttrar den äldre själv hade haft demonterade. Vilket visade sig vid besiktningen, lite här och var på MCn, även i protokollet samt på den äldres läderbyxor.
Väl hemma blev det efterdragningar av toppmuttrar samt oljesanering av framgaffelben, styrkrona, ram, tank, motor samt skinställ.
Nu är det iaf besiktat för två år till.Redan förra året fick jag propåer om att det syntes blårök.
Idag på hemväg, i rusningstrafik noterade jag att bakomvarande bilar höll behörigt avstånd.
Hemma upptäckte jag att yxan lämnat bomärken i form av oljefläckar på både utemöbel och husvägg som stått fär nära i startmomentet.
Jag borde nog starta renoveringen av reservmotorn nu för denna motor har nog gjort sitt.
Ja det vill säga: -"Väder som gör att det blir uppehåll i MC-körning"
Lokalt regnväder, har öst ner här i en timme nu men 500m längre bort är det torrt väglag.
En annan sak som förhindrar körning är att frugans hoj nu är belagd med körförbud eftersom den är obesiktad. Erbjudnadena från de olika besiktningsföretagen hopar sig men jag inser att med nuvarande smällande i framgaffeln krävs det åtgärd först.
Jag har nu två hojar med samma framgaffelsymtom, låter som hela styrhuvudet sitter löst när man tvärbromsar eller kör genom större gupp. Sambandet jag ser är att jag hällt B-temas olja i båda gafflarna. Initialt var allt OK men efter ett vinteruppehåll så började smällandet.
Har nu suttit och jämfört specifikationerna mellan B-temas gaffelolja och "kvalitetsoljor". Det man direkt kan se är att B-temas viskositetstal (cSt) vid 40°C är avsevärt mycket högre än dom andra men att vid 100°C är dom ungefär lika. B-tema anger också andra testnormer än dom övriga.
Hur som helst, den som behöver eller vill jämföra fabrikanternas oljebeteckningar mot cSt vid 40°C kan hitta informationen här. https://transmoto.com.au/comparative-oil-weights-table
Häromdagen inhandlades 3kg mässing på skroten, efter pris förhandling.
En gammal misshandlad ljuskrona som sett sina bästa dar.
Efter att ha demonterat de gamla armaturena och ljusimitationerna riktades och justerades alla krokiga armar.
Ritade och plastprintade ut hållare för E10 socklar.
Nu är ljuskronan upphängd i paviljongen lagom till dotterns studentbjudning.
Grattis till studenten!