fredag 31 oktober 2025
Alla helgons dag o natt
onsdag 29 oktober 2025
Konvertering
(senast kompletterad 2025-11-10)
Vet inte ifall belysningen på husbilen är undermålig eller ifall mina ögon tappat i funktion. Förmodligen en kombination.
Så nu tittar jag på att byta till LED lampor, initialt på halvljuset men ifall det faller väl ut så blir det både hel o halv.
Frågade besiktningsmannen om råd, när jag ändå var där. Det, men enda han kunde/ville säga var att -"vi är inte polisen med kommer du hit med LED som inte är godkända på din bil så blir du underkänd". Så inte mycket hjälp där
En sökning på interwebben gav vid hand att Osram tillverkar godkända LED satser till vissa bilar/strålkastare. På deras hemsida finns instruktioner om hur man går till väga.
Kollade klistermärket/godkännandet på strålkastarna.
Jämförde med Osrams, kompatibilitetslista, det skall nog fungera detta.
söndag 26 oktober 2025
Idéspruta
Men tyvärr inte så originellt.
Först min bitshållare av skärbräda. Simpel å billig men finns liknande att köpa eller plastprinta, dock dyrare.
Samma tema, nålfilshållare.
Kan bli mera sofistikerad.
Och nu försöker jag organisera buntband. Grundtanken var bra men den fungerar inget vidare vid påfyllning eller vid få buntband. Finns möjlighet till förbättring.
onsdag 22 oktober 2025
Återvunnet
Besökte återvinningen idag och återvann en starthjälp. Naturligtvis med dåligt batteri.
Egentligen var jag bara ute efter kablarna, till ett projekt, men naturligtvis öppnade jag den.
Naturligtvis måste jag testa ifall batteriet skulle gå att få liv i. Öppnade korkarna å fyllde på med kranvatten.
Provladdade en timme men kunde mäta att flera celler var döda. Brukar gå att få liv i denna typ av batterier bara dom inte laddats aggressivt utan vatten, men inte den här gången.
Det märliga, eller något jag inte fattar är etiketten på baksidan av mackapären.
Här utlovar man 400A ur ett 10Ah batteri som förmodligen inte är gjort för att användas som startbatteri utan för långsam urladdning. Iaf, jämfört med biltemas MCstartbatteri 12V 10A och liknande yttermått så lovar dom CCA 170A och därifrån är det långt till 400. Kanske 400A i kortslutningsström 😬
Utöver ovanstående så återvann jag även 2st 36V lithiumbatterier. Varav ett som verkar lovande.
Bra spänning 38,4V av 42V nominellt, indikerar 2 av 3 stolpar. Får se vad det visar på cellnivå.
söndag 19 oktober 2025
Lagerproblem
(senast ändrad 2025-10-20)
Nu tog jag tag i den saken igen. Försöker hitta nya styrlager till Douglas-ramen. Jag hittar ingen som helst information om vad det kan varit för lager. Trodde först att det kunde passa med lager från äldre Ural, men dom var för stora. Dom som skulle passa bäst borde ha ytterdiameter 43mm och innerdiameter 28,6 på det ena och 30,0 på det andra.
Sedan hittade jag lovande sats på https://www.motorcycleproducts.co.uk/steering-head-ball-bearing-kit-013064/1/013064 men dom var Out of Stock, typiskt
Sedan hittade jag RMS, vars lager säljs på bl.a. Autodoc. MEN det är ju som förgjort när man bara kan leta på modell, inte på dimensioner. Det gjorde att jag tröttnade förra ggn jag letade. (iofs så köpte jag lämpligt svarvstål för att svarva egna lagerbanor men då hade jag tröttnat innan knapparna kom med posten.
Förmodligen skulle det kunna passa med lager från någon modern moped bara man kunde leta på dimensioner.
Närmast jag kommit med det är dessa,
men då måste det svarvas nya lagerhållare för dom har, för stora, mått: Top sized: 25mm x 48mm x 12mm. Bottom sized: 30mm x 48mm x 12mm. Och det ser inte bra ut
/Edit 2025-10-20
Tror inte riktigt på ovanstående mått. Standard mått på 51106 är 30x47x11, tror det får bli två sådana. Ifall jag inte skulle hitta (eller tillverka) några 30x43
Å andra sidan, lägger man på en mm på Yd och en på höjden så kan man använda dessa koniska lager
Edit/
fredag 17 oktober 2025
Antikvitet
(senast ändrad 2025-10-22)
Den skulle man plockat fram när grabben skulle ha en sketa- avancerad och -dyr kalkylator i gymnasiet.
Tyvärr har batteriet lagt av för länge sedan och laddaren fick förmodligen även den annat uppdrag.
/Edit 2025-10-17
Detta var ju en "elegant" lösning. Blir högst troligtvis ett MOP i framtiden (separat kalkylator behövs ju inte, sådan finns ju i telefonen, datorn och på internet).
Edit/
/Edit2 2025-10-17
Redan testat att modifiera batteriet. Det blev ingen succé. Misstänker att batterisyran tagit sig in överallt. Helt död kalkylator. Nu bli den, på sin höjd ett skådebröd/minnesmärke. IFALL jag inte slösar mera tid på den.
Edit2/
/Edit3 2025-10-22
Snubblade över en lite nyare kalkylator, den jag använde i tekniska.
Edit3/
onsdag 15 oktober 2025
Tank(e)experiment
Har försökt hitta tank till Monarkprojektet men inget än så länge.
Ser att dom sålde en på Sajab auktioner förra året. Hur kunde jag missa den.
Nu är det väl inte just den modellen jag tänkt mig utan mer denna modell.
Men det är ju inte direkt lätt att hitta en sådan heller. Har inte det kontaktnätet.
Funderade på att tillverka en från grunden, men hmm. Har varken mått, erfarenhet eller verktyg för sådant (inte för att det brukar hindra mig från att försöka). Men som Clintan sade - "A man's got to know his limitations"
Ligger nu närmast att jag försöker modifiera en dylik. Ger väl erfarenhet i tank(e)arbete om inte annat 😉
måndag 13 oktober 2025
Enkel matematik
Såg detta på nyheterna.
Det handlar om enkel matematik och ekonomi. Säg att jag kört 20 000km med husbilen i år och att den inte skulle dra mer än 10liter per 100km.
Då har jag tankat diesel för 33 000kr av skattade pengar. Skulle jag tankat HVO hade jag tankat för 42 000kr. Ca 28% mer, inte bara "lite dyrare" som påstås i nyhetsklippet. Dessutom subventioneras det redan av staten (av våra skattepengar), undrar hur mycket per liter. Tacka f...n för att jag inte tankar HVO.
För övrigt har jag konstaterat att vanliga dieseln i Sverige redan har lägre energiinnehåll än i Finland, det ser man på förbrukningen och HVO är ännu sämre. .
Att åkerier och taxi kan tanka HVO är inget konstigt. Där läggs kostnaden på kunden och sedan drar man även av i deklarationen.
fredag 10 oktober 2025
Uppväxling
Besökte återvinningen med de kasserade lithiumcellerna från förra inlägget. Bytte in dom mot en växelriktare 😉 Missade den tillhörande fjärrkontrollen men den fungerar utan.
En luxorparts (kjell & co) Pure Sinewave Inverter 300W
Tror knappast det är någon "ren sinusvåg" ifall jag skulle koppla in oscilloskopet och kontrollera, möjligen sinus-liknande, som bäst. Kanske gör det någon gång bar för att se hur utspänningen ser ut.
Men 300W vad kan den användas till? Duger inte till en hårfön, knappt till datorns laddare. Ska kolla hur mycket Makita-laddaren drar. Den kan ju få ladda när husbilen är i gång.
Drar 0.65A i tomgångsström och med en (enligt databladet) 85% max effektivitet så skulle svamptorken på 270W kräva (ifall jag räknat rätt): 1.15x270W/12V=26A och då skulle husbilens bodelsbatteri inte bli långlivat. En batch svampar har en torktid på 1,5-2dygn i svamptorken.
Plockade svampar i veckan och den skörden fyller svamptorken minst 4gg om. Här ungefär hälften av det plockade.
Bör nog bygga en bättre brännare till min gasoleldade svamptork.
OCH nu fungerar kylskåpet i husbilen igen, helt plötsligt, men i stället verkar laddningen av startbatteriet strula igen. Så, kan det ha något samband.
Vanliga bilen (Audi) som har haft märkliga symptom, länge, där det bråkat vid växlingar och motor velat stanna och krävt omstart för att fungera är nu "reparerad" för tredje gången. Två gånger oljebyte i automatlådan och nu senast byte av vevaxelgivare (som verkar varit felet hela tiden) eller var det kamvinkelgivare? Nu behöver bara kylkondensorn bytas i ACn och så kommer nästa fel.
Som grädde på moset strular SamSUG kylskåpet där displayen dött och det verkar kyla lite väl mycket. 4år, är det livslängden på vitvaror nuförtiden? Miele skåpet vi hade innan levde iaf 10år. Men det som står i gäststugan/verkstaden har fungerat i över 20år så det havererar väl aldrig.



























