söndag 28 november 2021

Småplock

Har försökt blånera några delar till bandslipen. Med växlande framgång.

Naturligtvis beror resultatet på underabetet men även om gjutjärnsdelarna är mera svårflörtade.

För perfekt resultat hade det behövts blästning och många timmars gnidande. Kanske inte blivit perfekt ändå beroende på gjutkvalitet.

Har även uppgraderat UPSens batteri till ett mycket större, externt. Det förra dog.

Återstår kapacitetstest men uppskattningsvis klarar nu internetuppkopplingen (fiberkonvertern och routern) en halvtimmes elavbrott, minst.

/EDIT

Och ur skrotlådan hämtades diverse prylar för att fixa en ny belysning till svarven. Armen från grabbens gamla skrivbordsarmatur. En reflektor från skroten plus lite smått och gott elskrot.


Nu kan jag renovera den andra armaturen som lider av glappkontakt och känns farlig. Förmodligen samtidigt konvertera den till 24V halogen eller så blir det 230V halogen som den nya.

söndag 21 november 2021

VÖH

Vatten över huvudet. Har tagit ett steg in i det okända och köpt mig en gammal radio.

Här lär jag behöva anlita någon med kunskaper. Jag kan inte ens avgöra ifall något saknas, förutom det uppenbara. Lådan, och ett par rattar.

EDIT/

Hammarlund SP-600 JX-17. Kortvågsradio från 1952
Frekvensområde 540kHz -- 54mHz, vilket ju täcker in en stor del av mellanvågsbandet upp till en bit in på UKV. 

 "The SP-600 series were widely used throughout the world for military, laboratory and commercial application"

lördag 13 november 2021

Klantarsle

Bearbetade lite metall på förmiddagen. Tillverkade ny bit till bandslipsprojektet. Klantade till det men tänkte att jag skall visa som det är, som skrivet i Vargolles bok: "Med vårtor och allt"

I början gick allt "som på Strömsö" men sedan inte, det kukade ur kan man säga. Lite skämmigt och mycket irriterande...

Stora hålet gick bra

Sen när lilla hålet skulle borras så blev det först fokus på hur biten skulle spännas fast så att det fanns tillräckligt utrymme för käftarna att rotera utan att ta i prismat, Där det var löst blev det fokus på att få biten så rakt som möjligt. Efter det började jag borra och oroade mig för att det skulle borra snett.

 
Delvis av den anledningen tappade jag fokus och kom till sans först när skadan var skedd.

Tur i oturen stannade det vid en mera kosmetisk skada, men en väldigt irriterande sådan.

Nu är biten i alla fall funktionsduglig. Kvar återstår, eventuellt, att runda av hörnen. Då hade det ju varit bra att ha en fräs, eller - en bandslip.

tisdag 9 november 2021

Påköpet

Besökte skroten för att köpa ett par järnbitar för att kopiera, förbättra och ersätta en dåligt tillverkad ersättningsbit till bandslipprojektet, eller två.

I värsta fall kan det vara på Nydals man tillverkadr de undermåliga bitarna för jag har sett bilder på likadana bandslipar där bitarna också ser ut att vara gjorda av bondjärn och inte gjutna...

Dvs biten uppe till vänster skall ersätta biten uppe till höger. 8mm hålet är nämligen inte borrad rakt genom i 90° vinkel till 35mm hålet. 

Dessutom är det borrat hål från båda hållen och inte rakt mittemot varandra. Försök att fräsa upp 8mm hålet till grövre dimension misslyckades å det grövsta eftersom fräsmaskinen var trasig och pelarborr användes.

Vid besöket fick jag på köpet en DeWalt värmepistol med klippt kabel.


Hade jag haft intresset kunde jag handlat med återvunna elverktyg. Brukar dock uteslutande plocka med mig "bättre" fabrikat. Fanns ett par gröna Bosch men jag tar endast dom blåa av det fabrikatet

Testade med temporärt kablage och den fungerar utan märkbara fel i någondera fläkthastighet eller i den steglösa värmeinställningen

Bara att leta fram en gummikabel och en stickpropp. Kanske putsa av den lite också.

fredag 5 november 2021

Gaspedal

Hittade handkontroll till Kemppi på blocket men fick ingen respons på prisfråga.

Tänkte att en gaspedal  skulle vara minst lika bra. Hittade en ritning till gaspedal passande min Kemppi TIG.

Naturligtvis vill man prova bygga en egen i stället för att köpa en på eBay eller någon annanstans.


Förutom själva mekaniken i gaspedalen skall tillverkas är kontaktdonen relativt dyr delar.
Dvs. Amphenol Mil-Spec kontaktdonen för att ansluta till svetsen.

Kontaktdon MS3106E18-4P passar till anslutningen för start/stop av facklan.


Kontaktdon MS3106E18-1P passar till anslutningen för anslutning av strömpådraget.


Har sedan tidigare en förlängningskabel med den 10-poliga kontakten, hittad på en loppis i Finland för en spottstyver av vad ett kontaktdon kostar. Potentiometrarna och halvledarna finns sedan tidigare i "skrotlådan"

Kanske skulle tillverka mekaniken, kanske när jag är klar med bandslipen...

/Edit 2021-11-09
Hittad ett par till handkontroller på blocket men dom var sålda innan säljare knapp hunnit sätta ut annonsen...

onsdag 3 november 2021

Färgnyanser

Har nu tagit tag i bandslipsprojektet efter att det legat i träda i väntan på ny motor eller motorrenovering. Hoppas kunna fixa en motor med delar från andra liknande.

Eftersom det är gamla blåa Asea-motorer så lever man på hoppet att det går att fixa. Men av erfarenhet är kvaliteten på dem inte den bästa.

Sommarjobbade för en herrans massa år sedan i elmotorverkstaden, inom en pappersindustri, med att renovera elmotorer.  Motorerna kom in drösvis på lastpallar. Olika åtgärder gjordes. Alla demonterades och inspekterades. Dom med brunna statorlindningar doppades i bad som löste upp lack varefter lindningar kapades i ena ändes, drogs ur och statorn skickades för omlindning i rummet bredvid.

I flesta fallen räckte det med lagerbyten och pensellackering, alla i "Strömbergs färg". Åtminstone på Strömberg motorer (numera ABB) men för de blå Asea-motorerna måste gavlarna ofta bytas och i flesta fallen så måste lagren limmas i de gamla gavlarna. Aluminiumgodset var så tunt att det ville ge med sig.

Ung och på hugget högg jag in och renoverade motorer i rasande fart. Renoverade motorer ut, på lastpallar och nya renoveringsobjekt in. Efter de tre första dagarna fick jag tillsägelse att lugna ner mig eftersom min jobbmängd motsvarade tre av de fastanställdas. Tids nog förstod jag att vi aldrig skulle hinna renovera i samma takt som motorer byttes. Det stod alltid 4-5 lastpallar och väntade.

Tillbaka till detta fall. 

Eftersom det inte verkar gå att lossa fläktar på dessa motorer utan att dom går sönder (och några reservdelar finns det väl inte längre) så har jag brutit loss fläktar på skroten tills jag lyckades få en att spricka i två delar. Den limmades med Biltemas superlim. Nya lager blev jag tvungen att limma på rotorns axel för dom satt inte fast.

Jag verkar verkligen gilla Biltemas produkt eftersom jag har flera öppnade och påbörjade flaskor.

Ut på altanen och avfetta med motortvätt och varmvatten. Efter det rengöring med Bräkleen

 
På med Nitor färgborttagning. Tidigare ägare hade kladdat på med Hammarlack, ett av djävulens två värsta påfund. (det andra är grillkrydda)


Återstå lite stålspackel, slipjobb mm

Nu är valet och kvalet ifall jag skall lackera med Aseagrön eller Munsellblå (orginalfärgen).


Aseagrön



Munesell blå 8B även Munsell 2.5PB 5/6


/Edit 2021-11-05

Bestämde mig och beställde 2K färg. Snabb leverans

Tyvärr måste man beställa tid för leverans från DHL även om paketet adresserats till min hemadress. Sen när man väl bokat så kom dom förbi och lade paketet i postlådan. Vad var vitsen med att sitta och vänta en halv dag på det?

Pensionsnedräknaren