Ibland blir det inte som man tänk sig.
Men jag fick ju gjort lite annat i stället.
Brevkurs i 8 delar, från 1964
Ibland blir det inte som man tänk sig.
Men jag fick ju gjort lite annat i stället.
Brevkurs i 8 delar, från 1964
Frun kom in och sade: -"flaggastången har fallit ner",
Så illa var det nu inte men etta flaggfästet har lossat och flagglinans ena ände sitter nu uppe i flaggstångsknoppen
Nu måste det till lite innovativt tänkande, ifall man inte vill ta ner hel flaggstången.
Jag har en idé... men den tar jag tag i någon annan dag.
/Edit
Första gången något liknande hänt mig.
Å jag har "vimplat" året runt i 20år. Men detta var min första, å sista, b-tema-vimpel.
Letade reda på fler bromssköldar.
Hittade en CB450 fram
Men kom inte riktigt någon vart med den.
Hittade en CB450 bak. Till den hittade jag iaf bromsskor men ingen kam. Dessutom är den modifierad för vajer och de delarna har gått o gömt sig.
Tänkte nu måste jag börja eliminera dom delat som passar på andra trumbromsar. Tog fram en CB125 framtrumma att jämföra delar med.
Jag verkar ha delar till ytteligare två sådana så nu blev det lite färre delar i brötet, när de sorterades ut.
Får leta vidare.
Fick tillbaka bromsskorna, limmade o justerade. skulle montera och hade ingen aaning om var jag skulle hitta delarna till bromssköldarna. Det var en herrans massa år sedan dom demonterades och intresset sviktade.
Hittade en lovade burk märkt GT750,
Undrar ifall de saknade delarna hamnat bland omgalvade delar?
Hittade en burk.
och en till
Igår gick yxan vidare till nya äventyr. Skrotning eller renovering, har ingen aning. Fick mera i inlösen än jag gav för den så det var en "no brainer".
Nu måste jag bara göra mig av med original, ljuddämpare och framgaffel. Reservmotorn och den baksving och bakhjul som var tänkta att ersätta original samt den nya bakdämparen.
Letade i gömmorna efter en gammal flygplansvarvräknare jag tänkt modifiera.
Hittade i stället ett annat projekt som bromsat, länge. Paketet med bromsbeläggen är daterat 2005.
Dags att ta tag i det nu och lämna in backar o belägg för limning. Dvs köpa lim och limma själv känns ju overkill när det inte är mera än fyra som skall limmas. Dessutom är jag inte så kapabel för närvarande så det är lämplig terapi att åka till lämplig verkstad.
Det är racing-belägg och sådan karriär är inte aktuell längre. Undrar ifall man vågar köra gata med sådana. Finns mycket varningstext bifogad.
Har snöat in på husmanskost. För tillfället experimenterar jag med bruna bönor.
På gång, har kört 2 av tre i elektrolysbad
Mätt strömmen i badet. Initialt 6A som med tiden steg till 9A. Kanske lite i högsta laget ur den ombyggda batteriladdaren. Har inte brytt mig om att bygga in någon strömbegränsning.
Skurade av den i "halvtid" . Nästa ren, ner i badet någon timme.
Här den vänstra oljad och värmebehandlar i 250grader i ugnen, 5ggr.
Pga anledning så går det trögt på projektsidan.
Men engagerade iaf en chaufför förra helgen och åkte på marknad till Västerås. Där var det nerbantat å inget jag riktigt ville ha. Det enda lite intressanta var en gammal MC, men den var av BH märket så den fick st kvar.
Kunde ju inte åka hem tomhänt så det blev ett stopp hos Kjelles prylar i Enköping, där brukar ja alltid hitta något. Denna gång blev det en liten plättpanna, finländska plättar dvs pankakor enligt svensk nomenklatur.
Nu är det "tummen upp". Men allt hantverk är på paus i en månad eller två, minst.
För fyra år sedan fick jag fel på en tryckgivare i bilen.
Givaren byttes men efter det har motorlampan lyst. På verkstaden har dom under åren bytt delar för 15 - 20 000sek (beroende på hur man räknar), utan resultat.
Har resettat larmet på parkeringen utanför besiktningen varje år men i år sket det sig och jag fick en 2:a. Efter ny reparation för 16 000sek (dom bytte nu även delen som skulle ha bytts för fyra år sedan... så slocknade äntligen motorlampan, en halv dag. Sedan tändes den igen och så blev det en ny reparation, denna gång till "reapriset" 1500sek för en spridare.
Så gick det väl en halv vecka... nu har jag en ny offert på ca 8 000 sek för byte av den troligtvis trasiga sensorn + en drivknut och ett hjullager.
Sen så säger mekanikern att dubbelmassesväghjulet är slut. Så nu har jag kollat vad bilen inbringar i inbyte hos bilhandlare. Kan konstatera att privat försäljning skulle inbringa bra mycket mer men då har man ju risken att den dyker upp på nytt. Och så orkar jag inte med massvis med samtal av prutnissar som först skall ha "bästa kompispris" i telefon och sedan ska pruta ännu mer ifall dom ens dyker upp.
https://www.instagram.com/reel/Czn1wHbudH8/?igshid=MTc4MmM1YmI2Ng==
Hade drabbats av fågelkvitter i bromspedalen så jag körde till bilhandlaren för kontroll. Under tiden jag väntade på åtgärd gick jag runt i hallen och kollade på utbudet, närapå 100% batteribilar.
Kollade av nyfikenhet även på säkerhetsutrustningen, ifall av brand.
Hur i h...te går det nuförtiden att köra utan belysning bak?
Har det något med att spara batteri i batteribilar. Borde förbjudas.
Kan ju bero på mina ögon men jag har iaf svårt att se bilen
/Edit, å en till i dag.
eller egentligen 2 för jag mötte en oxå
Idag var det dags igen. Hade beställt ett paket med hemleverans.
I går kom ett SMS från Postnord, där det meddelades att paketet skulle levereras den 31a oktober mellan 1700 och 2200.
Idag svek dom det löftet.
Glad i hågen satt jag och deltog i postnordlotteriet. Kl 2143 matade jag in paketnummret i deras app med följande resultat.
Va i helvete "gick inte att avisera kunden via SMS". Det gick iaf att avisera, via SMS, att dom skulle leverera idag
Sist o slutligen fick jag nu ett meddelande om att tyvärr kunde dom inte leverera men jag får nytt meddelande om när jag nästa gång kan beställa leverans. Vadå beställa nästa gång. Leverea paketet snarast.
Vilket skitföretag. Att någon ens anlitar dem.
Jag förstår nog att vad dom vill är att jag skall åka 50km ToR för att hämta paketet hos dom så att dom kan spara in på körningar.
/Edit, dagen efter.
Och idag fick jag valet att välja, hämta själv redan idag eller välj hemleverans om ett par dagar. Kommer dom ifall jag väljer hemleverans eller...
Gör en sista raid med husbilen. Chansar på att det inte blir is å snö på en gång även om det kommer snöblandat regn.
0-gradigt men inte vinterdäck, ännu.
I husbilen har vi en 18V Makita batteridriven dammsugare som efter initialt motstånd, av hon som nyttjar den, nu lovprisas.
Nu har jag tänkt vidareutveckla detta genom att införskaffa en lite 18V Makita grensåg eller motorsåg för lokal anskaffning av brasved. Men för det behöver man tänka sig för hur man skall/kan ladda batterier.
Senast senaste besöket på återvinningen fixade lite utgångsmaterial. Jag brukar alltså återvinna, "byta till mig", grejor jag tycker jag behöver. Nu fick jag med mig 3st trasiga Makita batterier och en PA11 gasolflaska.
/Edit
Made in China, resp. 2st Japan. Skiljer lite mellan BMS-korten. Japan batterierna hade dåliga celler, vilket haverart BMS-korten medan China verkar ha OK celler med dåligt BMS. Nya BMS-kort beställda. Se nedan.
Edit/
Beroende på ifall det bara är battericellerna som skall bytas (och säkringen repareras) eller även batteriskyddskorten som skall bytas så kommer dom att konverteras så att dom kan laddas från bilden 12V. Ja, jag vet att Makita har en batteriladdare som kan drivas på 12V (DC18SE) men ifall det inte behövs så behövs det inte.