lördag 27 juni 2026

Norrut !

2026-06-26

Började ju sisådär. Efter att ha skjutsat frun att hämta vår ruckelAudi från verkstaden. (den skulle vi hämtat redan igår, ifall dom inte skickat SMSet, att den var klar, igår, till min före detta kompanjon...). På vägen hem började husbilen larma om trasig lampa.

Trodde det var blinkersbrännare men det stämde inte, det var "gravrost" i kontakten till lamphållaren.

Dålig kvalitet på komponenter fabriken använt / dålig konstruktion. Nu har jag:

- bytt utebelysningen vid bodelsdörren

- bytt bakbromsljuset (det i mitten med backkameran)

- renoverat lampsocklarna för nummerskyltsbelysningen 

- åtgärdat ovanstående blinkersdebacle

Nu återstår, fortfarande, strulet med laddning och kylskåpet. Alltså, husbilden är av årsmodell 2021 och jag hade förväntat mig att det inte skulle var så många fel redan. Nästan som att ha båt eller Audi.

/Edit Husbilen e tysk, byggd på Fiat chassie. Audi är ju tysk. Någon som tycker sig ana en gemensam nämnare?! Nästa personbil blir högst troligt något som inte är monterat eöler tillverkat i tyskland. Edit/

Efter mekanisk borttagning av rost samt rejäla doser antioxidspray så fungerar blinkersen igen.


Vi hann inte längre än svänga in på påfarten till Essingeleden innan det var "bock stopp". Nå, det gick tydligen fort att åtgärda, tog endast en halvtimme extra.


Varför envisas man med att bo kvar. Hade man bott i norrland hade man ju varit framme redan 🤔

Nu iaf framme i Surahammar. Suradagarna invigs. Konstaterade att vi var för ivriga att komma iväg så planeringen sprack. Marknaden är ju först på söndag. 

Missräkning, men kanske stannar längre på något annat ställe, i stället, för att inte komma för tidigt till veterenären i Arvidsjaure. Här stannar jag iaf inte flera dagar. Hinner kanske ta ett varv på Gyllene Hjulet.

2026-06-27

Startade dagen med en snabbvisit på MC-muséet.


Hade hoppats hitta en Monark 1928-29 att måtta tanken på, men inte. I entrén stod en äldre.


Jag har en (1) del till en sådan, registerkåpan.

De obligatoriska fotot av Eibern.


Nästa anhalt, lunch på Skedvi Bröd. 


Trevlig liten restaurang


Det var bara vi som satt och åt innomhus.  Ortsborna verkar äta ute och skita inne...

Fanns mycket att titta på och köpa. 



Både matprodukter (t.ex. knäckebröd 😊 ) och och allehanda andra hårdvaror. Turligt nog nöjde vi oss med att äta.

Vidare via Rättvik, där hela Sveriges raggaelit samlats. Google Maps hittade smygvägar runt, annars hade vi väl köat/cruisat ännu.

Sen ett pit stop, vid Styggforsen.


Inte mycket till fors. Ett stort hål i marken med en rännil längst ned.


Nu stannat för natten, något norr om Sveg.


Kvällsdopp, kanske? Kunde nog krävas några, eller många, kortburkar innan ett sådant äventyr. Eller nöja sig med tvagning i husbilsduschen?

2026-06-28

Morgonen började fint.


Men sen mulnade det på så vi drog vidare. Testade en ny fors, Handsjöforsen.


Men på vägen dit körde vi förbi en av de största ställverk jag sett, 

Bara en bråkdel synns i bild.

så jag blev lite misstänksam angående forsandet. Och mycket riktigt. Det var copy paste på gårdagen.


Åkte vidare och vek in till Locknekraterns Geocenter. 


Där ville man ha 150sek inträde, det avstod jag (samma valde tysken som åkte MC), jag köpte glass i stället. Ett annat försök till besök gjordes vid Storsjöodjurscenter men där helgar man vilodagen, stängt.

Så dagen blev mest transportsträcka. Nu ett par mil utanför Hooting. Här har vi varit tidigare.


Fint ställe och bra väder. Tyvärr trivs bromsarna (stora som gråsparvar) även om det är en hyffsat frisk bris.

Få se om det lugnar i sig till kvällen så att man vågar göra upp eld och grilla några korvar. Nå, vågar å vågar, ids bara inte leka skogsbrand.

2026-06-29 det kommer mera.

onsdag 24 juni 2026

Förbereder

Inför sommaren. Hämtade hem pelarborren från tidigare jobbet, där den stått och samlat damm. Dom ansåg att jag borde hämta den nu och det lovade jag göra, för två månader sedan.

Nu står den iaf på gården.

Notera att den inte bara är tung utan numera även mobil.

Koordinatbodet flyttades separat. Svintungt är det (50kg enligt nedanstående länk). Testade att tappa det på foten.

Hela pelarborren borde gå på blocket. Undrar hur mycket man kunde begära? Redan ett Demanders koordinatbord kostar bara det nästan 20 papp nytt...

Sen började ruckelAudin låta lika illa som min svarv. Lagerfel på höger fram. Samma hjul där jag bytte bromsok i våras. Samma hjul där fjädern gick av och punkterade däcket för någon vinter sedan. Tror f..n att det var den sidan jag blev tvungen att byta drivaxel oxå.

Service bokad, á 6 300kr, till i morgon bitti. Tänka sig hela två veckor sedan kondensorn till ACn byttes, á 15 400kr. Dags att byta bil innan nästa haveri, om jag hinner.

Ja, förutom att nyss plongade det till och Audin vill ha service inom 500km. Undrar vad verkstaden tycker om att motorlampan tänds lite nu som då. Besiktningen gillar iaf inte sådant. Förr ggn lyckades jag inte släcka motorlampan innan o blev tvungen att byta EGU ventil o tillhörande kylare för 16 storpengar. Efter det var det kamrem o vattenpump för lika mycket till.

Men nu tänker vi positivt. Ska i stället åka med husbilen, som laddar när den vill. Och i går natt började kylskåpet jävlas igen. 

Återmonterade den extra kompressorkylbox som inhandlades härom sommaren. När kylskåpet jävlades...


Men den väger ju en hel del så en liten del kompenserades genom att byta från Alu-gasflaskor till komposit. Sparar ju 3,6kg * 2 på det men har då ett par liter mindre gas. Och gas är ju billigt i Norrlands inland, NOT.


Som grädde på moset mätte jag mönsterdjupet på husbilsdäcken. 3,2mm fram o 5,5mm bak. 
Undrar ifall man vågar köra 4500 - 5000km med dom framdäcken. Lagligt är det men inte mycket mer. Har två äldre däck med 7mm mönsterdjup. Men dom är 4-5 år gamla och annat mönster. 
Är det OK att tänka sparsamt och använda dom? Kostar ju att skifta men två nya CP däck går loss på 9 000sek, men kanske bättre det än dikessyning?

tisdag 23 juni 2026

Testar VRM

Victron har en funktion för att övervaka VenusOS operativet, med data från ansluten utrusning, över internet. Kan ju vara lite intressant när man väl anslutit fler enheter så att man även kan styra saker i husbilen...

 

Än så länge finns det, uppenbart, saker att  fixa. Har inte lyckats få data ur energimätaren jag kopplade på inkommande landström (och just sådan datakommunikation jag jobbade med i 30år). Startbatteriets spänning visas inte mm, mm.

/Edit. Starbatteriets spänningsvisning fungerar nu. Edit/

Sedan ett par gruvliga missräkningar:
- hade tänkt använda, en sedan tidigare oanvänd, Lenovo platta som lokal Victron display i husbilen. Det blev till intet. Hade glömt PIN-koden och fabriksreset gick inte heller eftersom det krävde det använda installationskontot som var anslutet till min gamla jobbmejl som inte längre finns. Och alla kända hack verkar vara åtgärdade i den Andriod version som är installerad.
- Makita LXT interfacet verkar inte fungera längre. Skulle göra Reset på ett par batterier men interfacet kunde inte koppla upp sig. Kan hända att det är relaterat till de USB-drivrutinsproblem jag hadenär jag skulle installera VenusOS på minneskort till RasberryPI:n.

Inget blir tydligen som man vill. Hoppas kommande sommarresa blir som tänkt. Inte ens semester har man längre.

Officielt pensionär, nu ökar vi takten