Med referens till det mera kända Moment 22 (överskattad film enligt mig) så omfattar följande historia 3 huvudaktörer (4 inklusive mig).
Allt började med att vi i området blev erbjudna att köpa in oss i Telias "öppen fiber". Dum som man är så hakade man på. Borde ha resonerat som jobbarkompisen gjorde: -"den dag dom verkligen vill att jag skall ha fiber för att köpa deras tjänster så levererar dom fiberanslutningen gratis". Som det blev nu så (del)finansierar jag utbyggnaden av deras fibernät.
Datum för installationen blev fastställ och jag skulle nu behöva stanna hemma från jobbet en dag för att vänta på att deras installatörer skulle behaga infinna sig.
Gott och väl. Snart nog började rekryterarna från Viasat ringa på dörren och där nappade man igen som en hungrig abborre. Nästa dag ringde jag och sade upp mitt Boxerabonnemang, med 3 månaders uppsägningstid.
Vad händer. Installationsfirman dyker upp på utsatt datum och drar in skyddshöljet till fibern och meddelar att dom har problem med stamnätet och att dom kommer att återkomma vid senare tillfälle för att blåsa in fibern.
Efter två veckors tystnad blir jag slutligen förbannad och ringer Telia som frisvär sig från allt, speciellt när jag frågar vem som skall ersätta mina väntekostnader á 1000 kr/h. Då hänvisar de till sin installatör.
Ännu mera förbannad ringer jag till installatören och ondgör mig över dröjsmålet och kräver att dom säger när dom skall vara klara. -"I vårt avtal skall vi vara klara senast i December"!!! Så nu kan det då hända att jag blir utan TV-kanalutbud i 3 månader, i värsta fall.
Som grädde på moset. När jag kommer hem har det kommit en faktura från Viasat, för Bredband, där dom vill ha betalt f.o.m. det installationsdatum Telia angav och framåt en månad. Detta betyder att jag nu kanske hamnar att betala för en tjänst dom omöjligtvis kan leverera under en opsec tid samtidigt som det naggar på den tid jag skulle ha tillgång till hela deras kanalutbud som kompensation för den uppsägningstid jag hamnar att betala hos Boxer.
Viasat låter meddela att mitt beställda kanalutbud faktureras i separat faktura.
Jävla krämare! Nu står man där med arslet bart. Att får rätt mot dylika bolag lär väl vara nästintill omöjligt. Undrar ifall det går att häva avtalet.
/Edit