Bloggaren har en gammal Honda CB450 undangömd, i fd östra rikshalvan,
som han plockar fram någon dag i året som mest. För att det skall gå
lagligt till så måste den ha en försäkring. Besiktning behövs däremot
inte mer än en gång per MC, eller så var det iaf tidigare. Numera skiterhan i sådant, även i Sverige.
Pga reglementet kan
man i Finland inte ställa av en MC mer än ett år åt gången utan att
lämna in registerskylten. Av den anledningen ställs fordonet automatiskt
på en gång i året av försäkringsbolaget. Missar man att i god tid ringa
upp försäkringsbolaget och förlänga avställningen så blir det till att
betala.
Eller så kunde man göra tidigare. Nuförtiden har man
"förbättrat" av-/påställning så att man kan utföra det själv via
internet och "bankkod". Har man inga finländska bankkoder måste man
skicka fullmakt till någon pålitlig person som lokalt kan gå in till
försäkringsbolaget och ställa av fordonet.
Missar man
påställningen så kostar det, i klass med när man får
försäkringsföreningen på sig i Sverige. Iaf så känns det så.
MC-försäkringar i Finland är ohemult dyra och man tar ingen hänsyn till
att fordonet är ett museifordon och i stort sett effektlöst. Ifall det
inte är försäkrat som museifordon men då skall det besiktigas av någon
övernitisk besiktningsman som påpekar "den där skruven var inte kromad
på den årsmodellen" eller "den årsmodellen kom inte i den färgen" osv...
Detta skulle åtminstone kräva en omlackering till rött, brunt eller
olivgrönt.
En
70-tals CB450 som hos Folksam i Sverige kostar 2316kr/år i
trafikförsäkring kostar hos Folksam i Finland enligt nedan, och där kan
den försäkringen inte anses vara dyrast. Den jag nu har är dyrare...
Nå, jag skulle inte anlita Folksam i det fallet i Sverige heller för här finns andra alternativ.