Kapade även ner ventilskaften och håller som bäst på att svarva till en jigg för att slipa till ytan med.
Vet inte ifall jag nämnde att det franska skåpet behagade tända motorlampan? Beställde en OBD-2 kontakt från eBay (Kina) för att tillverka en datakabel. Man kan köpa kontakten från t.ex. Kejll&Company men den kostar mer än 4ggr så mycket samt att den från Kina levereras till postlådan. (dom har även färdiga interface på K&C från 400sek uppåt men då missar man även nöjet med "kan själv" :) )
I.o.m. att skåpet inte är alltför nytt så används endast vanlig seriell kommunikation för att läsa av felloggen (endast från motorn och ev. växellåda i detta fall). Ingen CAN-bus eller sådant används, alltså är det enda som behövs en enkel krets för att spänningsomvandla ISO9141-2 från 12V till vanliga RS232 spänningsnivåer.
Program för att läsa felkoderna kan man hämta gratis på internet. Samma gäller listor med felkoder från Peugeot.
Nedan har jag börjat samla ihop de få komponenter som behövs.
Sen är det bara att försöka hitta en såpass gamma bärbar dator att den har seriell (RS232) port, annars blir det att omvandla till USB.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar