onsdag 7 september 2016

Religiöst

Många är det som har en nästan religiös inställning till val av motorolja till MC och annat. Det vill säga att oftast det är mycket troende och lite fakta bakom åsikterna. Samma gäller för övrigt val av tändstift.



Själv ställer jag mig nu frågor som: - Är det nödvändigt att köpa en Castrol olja för 400+ kr eller duger det med en Biltemas produkt 369570 för halva priset.

Båda oljorna uppges vara del-/semisyntet uppfyller båda två JASO MA-2. Castrol oljan uppfyller API SJ medan Biltemas uppfyller API SL

API-klassning av motoroljor:
SJ: Motorer från 2001 och äldre.
Motortester och testmetoder samma som i SH-klassen, men med krav på lägre avdunstning och lägre fosforhalt.

SL: Motorer från 2004 och äldre.
Motortester och testmetoder samma som i SJ-klassen, men med hårdare krav vad gäller avlagringar på grund av höga temperaturer och på lägre bensinförbrukning.

Enligt API-klassningen borde ju Biltemas då vara bättre...

Följdfråga är hur mycket syntet är det? Som en finsk fruktcocktail? En liter vodka och ett hjortron.

SAE-klassning:
Castrol 10W-40
Biltema 15W-40

Som lekman tror jag att 15W som kallstartsviskositet skulle kunna duga för en luftkyld GS500 motor, sommartid, i Sverige.

/EDIT
Var hos Mekonomen och där kostade 4L av Castrolen 650sek, det blev ingen affär. Däremot kostar den 433kr på oljemagasine.se där för övrigt oljan till BMWn är halva mot på Mekonomen.

Killen i affären ville varken ta diskussion om priset elle kvalitetsjämförelse mot Biltemas olja. -"jag prissätter inte och oljorna kan man inte jämföra..."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Pensionsnedräknaren