fredag 25 januari 2019

Kundservice?

Härom veckan fick jag ett erbjudande jag inte kunde motså?

ComHem / Viasat
Jag öppnade dörren och skulle bara mota ComHem försäljarna på porten men det slutade med att jag ändå skrev på, 30% "billigare", än Viasat och mycket snabbare internetuppkoppling. Jäkla duktig försäljare. Sedan vet jag inte mycket om deras produkt men den kan ju knappast vara sämre än den jag har. Sen passar det bra för jag har zappat slut på fjärrkontrollen till digitalboxen.

Hade dock vissa dubier om hur stor min egen arbetsinsat skulle bli...

Installatörerna från ComHem låg på med telefonsamtal, dagligen, för tidsbokning. Det enda jag behövde var att säga upp mitt gamla abonnemang först.

  1. Ringde till Viasats dedikerade nummer (där man säger upp abonnemang) -"du har plats nummer 42", jag lade på luren.
  2. Dagen efter ringde jag på nytt -"det är många som ringer just nu så vi kan tyvärr inte betjäna dig idag". -"men ditt ärende kommer naturligtvis att betjänas från dagens datum"!? Hur visste dom vem jag var när jag inte fick prata med dem.
  3. Dagen efter det ringde jag på nytt, kom fram och valde att dom skulle ringa upp mig när det var min tur. Den återringningen måste jag ha missat...
  4. Skickade mail till kundservice men fick som svar att uppsägning av abonnemang inte kan hanteras via mail utan jag ska ringa telefonnumret jag fick.
  5. Idag ringde jag och hamnade på plats 82 i telefonkö, varvid jag återigen valde att bli uppringd
Nu har det gått två veckor så ångertiden, på det nya abonnemanget, har gått ut så nu kanske dom inte är lika på hugget från ComHem mera. Nu har jag dubbla abonnemang. Jippee.

Öppen Fiber
Sen har vi ju problemet med själva fiberinstallationen. När installationen äntligen gjordes (se tidigare inlägg) så frågade jag installatören vad som skulle hända med hängkabeln från stolpen vid vägen in till huset,när vägen blev klar och man sågat ned stolparna?

Det hade dom ingen aaning om. Så nu hänger den ur ett träd över gäststugans tak...

För ett halvår sedan skickade jag mail till Telia Öppen fiber om detta. Inget svar.
Idag ringde jag till dom och hamnde som nr 8 i telefonkö. 55 minuter senare fick jag telefonnummer till Skanova nätcenter vars telefonväxel helst inte ville han några samtal. Det automatiska meddelande var i stora drag "vi kan inte svara på några frågor" skicka mail.

Efter en 5-6 knappval hamnade jag som nr 1 i telefonkö och kom 17min senare i kontakt med en person som iofs inte visste något men lovade ringa, oavsett ifall han fick tag i någon som visste något eller inte.


Vattenfall
I samband med att elstolparna sågades ner och elkablar grävdes ner i gatan så gjordes en provisorisk installation där elkabeln inledningvis ligger i plaströr på marken, ca 20 fram till en tall på grannens tomt. Därifrån har man dragit upp kabeln i trädet och spännt den vidare till mitt hus. Elmätaren sitter nu i ett elskåp som är uppspikat på en björk ute vid vägen.


För ett halvår sedan var jag i kontakt med vattenfalls kundservice och fick slutligen fatt i någon som skulle komma ut och ta sig en titt på eländet.

Killen som kom, från Norrköping, beklagade situationen men lovade att ta tag i saken så fort han läst in sig på området. Den ansvarige hade sagt upp sig, den efterföljande hade "gått in i väggen och nu var det upp till honom.


Vet nu inte vem som gjorde installationen och på vems uppdrag. Killen från vattenfall friskrev sig och sin arbetsgivare från den installationen och menade att kommunen gjort det i egen regi.

Han lovade att Vattenfall står för ominstallation och vi kom överens om ny placering av elskåpet. Därefter anpassade jag rördragning i mark för den nya installationen. Sedan dess har jag inte hört något från Vattenfall...


EDIT
Nu ringde dom från ComHem och sade, säg inte upp Viasat innan "någongång" i mars, för vi är fullbokade. Jusst så, hur länge har jag dubbla abonnemang nu då? Sådant äter snabbt upp den ekonomiska fördelen med att byta leverantör.

EDIT2
Nu ringde dom från Scanova -"det finns ett ärende och pågånde arbete. Preliminär skall det vara klart till våren". Sedär, undrar vilket år.

 EDIT3
Inte ringde Visat upp mig idag heller. Dom måste ha fullt upp på uppsägningsavdelningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Pensionsnedräknaren