Har i tidigare kontakter med Trafikverket fastställt att sprigstart är OK för en motorcykel äldre än 1975 års modell, vilket är vad jag var intresserad av den gången.
Dvs att det inte behövs vare sig startmotor eller kickpedal eftersom den bara berörs av nationella och inte av EU-regler men att : -"Vid kontrollbesiktning, provkörning, krävs det att du själv springer igång motorcykeln åt besiktningsmannen". Det kan man ju förstå.
Och sedan tidigare är det fastställt att det inte finns krav på vare sig på hastighetsmätare eller blinkers på MC äldre än 1975
Men så är det det där med Registerskylt: placering, lutning, reflex, belysning osv. Vad gäller?
Enligt https://webapp.trafikverket.se/TRVFS/pdf/2003nr023.pdf (finns det nyare regler?)
VAR hittar man något om E-märkning av belysning? Är det samma som typgodkänt?
Har försökt hitta något definitivt om detta men ...
Ifall man kan likställa E-märkt med EU / ECE godkänns så blev det direkt mera roligt att läsa paragraferna
NEDAN de regler jag kan anse påverkar mitt bygge
7 § Med begreppet vara typgodkänd menas att en komponent, ett system, en separat teknisk enhet eller fordonstyp med avseende på installation av separat teknisk enhet eller komponent är av typgodkänt utförande i enlighet med EG-direktiv, ECE-reglemente eller Vägverkets föreskrifter.
Med begreppet uppfylla kraven menas att en komponent, ett system eller en separat teknisk enhet har provats i enlighet med EG-direktiv, ECE-reglemente eller Vägverkets föreskrifter och har befunnits uppfylla de krav som där angivits oavsett om typgodkännande utfärdats eller inte.
Är nu detta samma som E-märkt??????
Främre positionslykta (parkeringslykta)
Övergripande krav
48 § ...
Kravet på främre positionslykta (parkeringslykta) gäller
inte motorcykel av 1975 eller tidigare års modell
Körriktningsvisare
Övergripande krav
62 § Motorcykel av 1975 eller senare års modell skall ha syn-
liga körriktningsvisare på vardera sidan som bakifrån och
framifrån kan visa orangegult ljus bakåt respektive framåt.
Bakre positionslykta (baklykta)
Övergripande krav
73 § Motorcykel utan sidvagn skall baktill ha en eller två positionslyktor som kan visa rött ljus bakåt.
.....
75 § Bakre positionslykta på motorcykel av 1986 eller senare års modell skall vara typgodkänd
..... Bakre positionslykta på motorcykel av 1985 eller tidigare års modell behöver inte vara typgodkänd. Ljuset från sådan positionslykta skall ha sådan styrka att det under mörker och klar sikt är väl synligt på ett avstånd av 150 m bakom fordonet.
Installationskrav
76 § Om det finns endast en bakre positionslykta skall lyk-
tans referenscentrum placeras inom motorcykelns symmetri-
längdplan.
Resterande paragrafer gäller inte för motorcyklar äldre än 1983 års modell
Stopplykta
Övergripande krav
81 § Motorcykel av 1975 eller senare års modell skall ha
stopplykta som visar rött ljus bakåt när färdbroms används.
Stopplykta på motorcykel av årsmodell 1975 till och med
1977, behöver inte tändas när motorcykels framhjulsbroms
används.
Allså behövs inget bromljus... fast det kan ju var bra ändå!?
83 § ...
Stopplykta på motorcykel av 1985 eller tidigare års modell
behöver inte vara typgodkänd. Ljusstyrkan hos sådan stopp-
lykta skall uppgå till minst 30 cd. Om stopplyktan bildar fler-
funktion med bakre positionslykta skall ljusstyrkan vara minst
5 gånger större än positionslyktans ljusstyrka.
Installationskrav
84 § Om det finns endast en stopplykta skall dess referens-
centrum ligga inom motorcykelns symmetrilängdplan.
Skyltlykta
Övergripande krav
88 § Motorcykel skall ha skyltlykta som avger vitt ljus för sådan belysning av den bakre registreringsskylt att den lätt kan avläsas i mörker.
89 § Skyltlykta på motorcykel av 1986 eller senare års modell skall vara typgodkänd.
Där slutade jag nästan läsa
Skyltlykta på motorcykel av 1985 eller tidigare års modell behöver inte vara typgodkänd. Sådan skyltlykta skall vara så anordnad, att samtliga tecken som utgör registreringsnumret under mörker och vid klar sikt kan avläsas på ett avstånd av minst 20 m.
Där blev det visst lite tolkningfördelar? Beror väl på vem som tittar, dvs hur bra syn samt vibrationer mm. eller gäller detta bara vid perfekt syn och stillastående och bra ljusförhållande,
Installationskrav
90 § Skyltlykta
1. får grupperas med strålkastare eller lykta baktill,
2. får kombineras med bakre positionslykta,
3. får inte bilda flerfunktion med annan lykta.
Bakre reflexanordning
Övergripande krav
103 § Motorcykel och släpvagn som dras av motorcykel skall baktill ha en eller två bakre reflexanordningar som vi belysning återkastar rött ljus bakåt. Reflexanordningarna får inte
vara triangelformade.
Installationskrav
106 § Bakre reflexanordnings placering i höjdled skall vara lägst 250 mm och högst 900 mm.
Kravet för lägsta höjd gäller inte reflexanordning på motorcykel av 1983 eller tidigare års modell
108 § Bakre reflexanordning får kombineras med lykta baktill.
Ljudsignalanordning
2 § Motorcykel som tagits i bruk före den 17 juni 1999 och är av 1972 eller senare års modell skall ha ljudsignalanordning som endast kan avge jämn ton och som
- är typgodkänd (förenklad o förkortad text)
Motorcykel av 1971 eller tidigare års modell skall ha ljudsignalanordning som avger en jämn och dov ton
24 kap. Bakre registreringsskylt
Montering av bakre registreringsskylt
1 § Motorcykel som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller senare skall ha plats för montering av den bakre registrerings skylten och uppfylla kraven i direktiv 93/94/EEG (se 2 kap. 16 §)
Desto mera står det inte om placeringen
Men på andra ställen på nätet har jag sett uttalanden om placering framom bakaxeln, mest 25° lutning osv osv. Var hittar man dom paragraferna?
Låter som att SFRO eller testa skulle kunna hjälpa dig med vilka E-nr du behöver vet bara att det är olika nr beronde på bil eller mc och vad belysningen skall användas till dvs ett nr för mc blinkers är inte ok på bil eller en blinkers godkänd för användning fram får inte sitta bak etc rörigt ? javisst
SvaraRaderaTesta, inte bekant. Det intressanta i här är ifall E-nummer är det som avses med Typgodkänd. I såfall är det endast framlyset som måste vara E-märkt (om ens det) på den hoj jag jobbar på.
SvaraRaderaTesta är en organisation liknande sfro som besiktigar och ger råd vid amatörbyggen, låter väl troligt att E-nr och typgodkännande är samma sak eftersom E-nr talar om var den är godskänd att använda. https://orgtesta.se/om-testa
SvaraRaderaTack, jag hänvisar till raceman ifall bilbesiktningen eller farbror blå skulle ha avvikande åsikt 😁😁
SvaraRaderaSkämt åsido jag skall forska lite mer.
haha ja gör du så det går säkert hem:-)
SvaraRaderamer parten av hotrodbyggen reggas nog med godänd belysning fast sen åker man väl hem och monterar den man vill ha*S*
mina saknar absolut E märkningar mm så visst kittlar det lite när man besiktigar men funkat sen 2017 iaf ,farbor blå visar ytterst lite intresse viket jag inte beklagar