Innan jag åkte ut med husbilen, senast, hade jag en misstanke om att det snart var dags för påfyllning av Urea. Passade på att inhandla två 10L dunkar på B-tema.
Som vanligt blev man ju "lurad" men egentligen inte förvånad.
Likväl som på Statoils dunkar så följer det med en slang, eller hällpip dom kallar den på B-tema:
"Dieselavgasvätska
för användning i dieselmotorer med SCR-teknologi och i enlighet med
instruktioner i förarhandboken. Används för att uppfylla europeiska
utsläppsnormen Euro 6.
Använd medföljande hällpip för säker påfyllning. "
Skillnaden mellan hällpipen och slangen från andra leverantörer är:
1. Hällpipen är för kort för att kunna användas för "säker påfyllning" för min husbil, Fiat Ducato.
2. Änden av hällpipen som skall in i påfyllningshålet är för kort för att öppna den interna ventilen.
Även om man är två personer, en som håller i dunken och som håller pipen så resulterar det i att det mesta av innehållet rinner över händer, bil och skor.
Och naturligtvis kan inte en fungerande slang från annan dunk användas eftersom B-temas dunkar har avvikande gänga. Alternativet är att hälla över innehållet till en dunk med fungerande slang men då måste man göra det redan hemma eller släpa med sig en tom dunk med slang. ELLER köpa från annan leverantör vilket är dubbelt så dyrt, minst.
Jävlas skit. För att använda b-temas produkt av annars krävs ytterligare en b-tema produkt (500kr batteridriven pump) som förmodligen inte heller fungerar, och alltså kräver fungerande batteri. Vilket resulterar i att man måste släpa med sig en massa extra skit.
Letar nu norm för påfyllningen för att hänvisa till. Tyvärr har jag inte hittat något om den interna ventilen, ännu.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar