lördag 10 oktober 2015

Otur

Idag lyckades jag locka sonen till en introduktionskurs i cross med manuell växel.

Naturligtvis sket det sig. När crossen skulle startas gick gasvajern av.

 

Handtagets original Honda krysskruv demonterades med original Honda mejsel. Använder man vanlig Phillips eller Pozidriv så sabbar man skruvskallen.



Skam den som ger sig. Plockade fram nippellåddan.


Lite värme och silverlod så var det fixat, trodde jag.


Då slog oturen till igen, naturligtvis blev vajern för kort så crossen gick på halvgas.

Tillbaka till ritbordet upptäckte jag att det var lika bra att det blev ny vajer. Närapå avnött vid trotteln också.


När vajern var fixar passade jag på att även montera de justerade och reparerade sidokåporna. B-temas "plastsvetsning" och lite glasfiberväv håller ihop spricka. Alu-tape används för att reparera den ursprungliga "värmeskölden" mot ljuddämparen.


Nytt försök med grabben, men nu hade han tappat intresset. Fick han att åka tre varv runt huset. Sedan ville han in till dator.

Då började fadern leka grasstrack. Satsade mer och mer och så nådde jag gränsen. Fullt uppställ i trean runt husknuten och uppför (souterräng), då stöp jag i backen. Vet inte riktigt vad som hände. Antagligen så tappade bakdäcket fästet eller så tog fotpinnen i marken först.


Oturligt så slog jag bakhuvudet i gräsmattan, och naturligtvis hade jag ingen hjälm. Kändes som jag tappade solglasögonen, men sådana hade jag inte på mig så det var väl "ridån" som gick ner någon 10-dels sekund. Nu mår jag lite smått illa. Hoppas det blir bättre tills jag skall till jobbet i morgon bitti.

/Edit
En investering i fräscha däck kan kanske inte vore så dumt.
Att använda hjälm vore inte dumt det heller.
Edit/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Pensionsnedräknaren