Nu börjar jag bli smått desperat. Jag hittar inte felet varför bromsarna ligger på.
Jag har bytt bromsoken till nyare begagnade R1/R6 efter att jag hade Oflyt när jag skulle öppna och fixa oken som satt på. Ingen förändring efter okbyte, bromsarna ligger fortfarande på.
Fick äntligen specialtången så att jag lyckades öppna huvubromscylindern.
Inte kan jag se något direkt fel på kolven eller packningarna heller.
Men eftersom jag fortfarande tycker att bromshandtaget uppför sig märkligt mot hur jag anser att det skall fungera; bromsen tar ("nyper") i stort sett så fort man bara pillar på handtaget, så har jag nu beställt en renoveringssats på interwebben (!).
Kan det vara så att kolven är bytt och det är fel kolv? Kan det vara så att någon tidigare ägare också köpt 3:e parts renoveringssats på internet.. ?
Kan det vara så att bromscylindern helt enkelt inte passar ihop med oken?
Kan det bero på tjocklek på bromsskivorna?
Som synes växer desperationen.
Kan det inte vara tät bromsslang ? Jag har råkat ut för det flera gånger på gamla bilar. Slangen släpper igenom olja åt ena hållet men inte åt andra.
SvaraRaderaDet är faktiskt något jag funderat på. Men nej det alternativet tror jag inte riktigt på heller på. Kolvarna känns lika tröga att trycka tillbaka oavsett slanngen är inkopplad eller ej. Skall se ifall jag köper ett R1/R6 bromshandtag och även byter till orginal R1 slangar.
SvaraRaderaNu funderade jag lite mera på det alternativet och konstaterade att eftersom förslaget ligger i linje med mina tidigare funderingar så ska ja inte avskriva det alltför lättvindligt. Speciellt eftersom de stålomspunna bromsslangarna som nu är monterade knappast är orginal.
SvaraRaderaDet är enkelt att testa, Blås i slangen .
Raderatänkte just föreslå slangarna oxå ,men du har ju redan fått förslaget ser jag, dock inte ovanligt på gamla bilar
SvaraRadera