Dag 1
Som vanligt, bara jag och hunden som är vakna.Vädret är normalt svenskt sommarväder, ösregn och 12°C. Helt opåverkat av global uppvärmning.
Vattenplaning redan vid 120km/h.
Men det kunde ha varit värre, man kunde ha varit på MC-semester.
594,6km loggade idag.
Dag 2
Började i strålande solsken och 17°C.
Färddatorn meddelade räckvidd 137km och hitta.se påstod att närmaste Cirkle K (Ingo) i färdriktningen endast var 93km bort.
Snart nog visade färddatorn och navigatorn samma avstånd.
Innan färddatorn slutade visa vid 50km så visade navigatorn 55. Det blev lite spännade i skogen. Framme vid mackem tankades 65,3L i en 66L:s tank.
Pga den försiktigare körningen sjönk medelförbrukningen från 8,6 till 7,7L/100km så med kvarvarande 0,7L hade vi nog kommit ytterligare 9,1km.
På vägen stannade vi och beundrade ett par ortsbor som förvirrat sig ut på vägen.
En stund senare var ordningen återställd. 11°C och regn.
Endast 560,4km loggade idag
Dag 3
Idag höll jag på att få tunnelseende. Säker över 20st om man då bara räknar dom mellan 600m - 6000m.
Sen såg det riktigt illa ut under färjeöverfarten, -35m "över havet"!?
Varken navigatorn eller google maps, för den delen, verkar fungera riktigt bra här.
Nu är vädret bätte. Molnfritt och 10°C.
Loggade 648,3 och snittade 7,5/100.
Hann även titta på två av de 6st monument som är resta till minne av striderna om Narvik. (Tittade även som flyktigast på minnesmärket, vid polcirkeln, över krigsfånglägret för sovjetiska krigsfångar).
Dag 4
Körde fram och tillbaka till sydligaste udden(tån?) på Lofoten, byn som heter Å.
Efter det ena mer spektakulära sceneriet efter det andra, förstod jag sambandet. Frun sade Ååå mest hela tiden.
På vägen ut besöktes bl.a. turistfällan Lofotr.
Klockade 354 och 7.1/100 idag. Finfint väder, fortfarande molnfritt och 18°C kl 22.00
Något fiske hanns det inte med. Finns möjlighet utanför dörren men jag känner mig lite sliten efter flera dagar bakom ratten och vill vila upp mig inför morgondagens körning.
Dag 5
582,6km 7,6/100. 19°C på hela nordkalotten.
Misslyckades med intentionen att köpa valkött att grilla vid sommarstugan.
Bilfärden över fjällen gav mig nytt sug efter fiske i fjällen. Åkte in till Kallax Flygs helikopterbas vid Kurravaara för att hämta info.
Åkte vidare till Ishotellet där jag gifte mig för många år sedan.
Nuförtiden finns ett åretruntishotell för den hugande. Mor och barn gick in och frös en stund.
Tog även en sväng förbi Esrange, i samma veva, men dom ville inte ha några besökare och vägrade fyra av en demonstrationsraket.
För övrigt var det lika mycket grindar, bommar och galler som kring Jurassic Park.
Dag 6
Började händelselöst. Endast ett par renar och någon väglus på vägarna.
Handlade snus och hamburgare i Haparanda och körde över till Torneå varvid det genast larmade för sjunkande däckstryck höger fram. Gjorde en U-sväng tillbaka till Sverige och ringde supporten.
Sitter nu och väntar på bärgare och nytt däck. Finns ett reparationskit i skuffen men betalar man för support/assistans så, varför då skita ner sig.
Ingen nytta att återvända till Sverige. 1h 45min senare kom en bärgare från Finland. Han hade samma reparationssats som finns i bilen, tryckte i lite "koirankakka" dvs hunskit.
Men som man brukar säga: -En olycka kommer sällan ensam.
Solen rakt frammifrån. Såg varken trafikmärken eller polisbilen. Och körde för fort. Polisen frågade vart jag var på väg. En halv timme senare mötte vi deras kolleger. Såg pengasuget i blicken som flackade mellan min bil och radaren i deras.
Efter utskriven ordningsbot, min första sedan 18-årsåldern, plongade det till i färddatorn.
Hoppas nu inte dom är lika noga som på Audi där motorgarantin förfaller omedelbart ifall man överskrider serviceintervallet.
Avslutningsvis. Allt dett gjorde att vi kom till matvaruaffären först 21.30 där jag fick lära mig att i Finland får man inte får köpa öl efter klockan 21.00. Jävla U-land.
Idag blev det 698km. Sitter nu på svärmors sommarstuga och väntar på gonatt för det blev lite sent att elda bastu...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar